Airbnb, Wimdu, 9Flats: Μήλο της Έριδος …τα ιδιωτικά καταλύματα

Η αμερικανική Airbnb και οι γερμανικοί κλώνοι Wimdu και 9Flats.com, όπως και με την περσινή έξαρση στην αγορά των κουπονιών έτσι και τώρα,  δίνουν μάχες για το ποιος θα κερδίσει την αγορά των online υπηρεσιών ανεύρεσης καταλυμάτων ιδιωτών. Το ενδιαφέρον των επενδυτών για το παραπάνω επιχειρηματικό μοντέλο εξηγείται από τα τεράστια ποσά που έχουν επενδυθεί σε αυτά. Έτσι, η Airbnb έλαβε πέρσι τον Ιούνιο το ποσό των 112 εκατ. δολαρίων, η Wimdu των αδερφών Sawmer έλαβε 90 εκατ. δολάρια και τέλος η 9Flats.com έλαβε ένα διψήφιο ποσό σε εκατομμύρια, το οποίο δεν έχει δημοσιοποιηθεί ακόμα. Η 9Flats.com διαφημίζει με επιθετική τακτική στη Γερμανία την υπηρεσία της ως την εναλλακτική λύση στα ξενοδοχεία, μέσω τηλεοπτικών διαφημίσεων και υπαίθριων διαφημίσεων.

Με τις παραπάνω πλατφόρμες, οι «οικοδεσπότες» μπορούν να ενοικιάσουν για περιορισμένο χρόνο το κατάλυμά τους σε τρίτους ενώ οι παραπάνω εταιρείες παρακρατούν μια προμήθεια ύψους 3% της αξίας του ενοικιαζόμενου καταλύματος από τους οικοδεσπότες και 6-12% από τον ενοικιαστή.  Εξαίρεση αποτελεί η 9Flats.com, στην οποία ο ενοικιαστής δε χρεώνεται για την κράτησή του αλλά η χρέωση γίνεται μόνο στoν οικοδεσπότη, με μια παρακράτηση ύψους 15%.

Πρόσφατα, η διαδικτυακή υπηρεσία ανεύρεσης καταλυμάτων ιδιωτών Airbnb δημοσιοποίησε ενδιαφέροντα στοιχεία σχετικά με την εξέλιξη των εργασιών της. Σύμφωνα με αυτή, οι εργασίες της αναπτύσσονται συνεχώς και επεκτείνονται διεθνώς. Έχει σχεδιάσει να ανοίξει γραφεία στη Μόσχα, Βαρκελώνη, Μιλάνο, Κοπεγχάγη και Παρίσι. Ήδη λειτουργούν τέσσερα γραφεία, δύο από τα οποία στη Γερμανία και ειδικότερα στο Αμβούργο και Βερολίνο. Σύμφωνα με αγγελίες στην ιστοσελίδα της, το Βερολίνο είναι η έδρα εξυπηρέτησης μεταξύ άλλων και των ελλήνων πελατών. Από την ίδρυση της εταιρείας τον Αύγουστο του 2008, περισσότερες από πέντε εκατομμύρια διανυκτερεύσεις (από τις οποίες τέσσερα εκατομμύρια τους τελευταίους δώδεκα μήνες) έχουν διεκπεραιωθεί μέσω της συγκεκριμένης πλατφόρμας. Το 75% αυτών, πραγματοποιείται εκτός Αμερικής.

Ένα διαφορετικό μοντέλο χρησιμοποιεί η CouchSurfing από το San Francisco της Καλιφόρνιας, η οποία είναι και η πρωτοπόρος της ανάπτυξης του επιχειρηματικού μοντέλου της συνεργατικής κατανάλωσης (Collaborative Consumption), κατέχοντας το μεγαλύτερο δίκτυο ανταλλαγής φιλοξενίας στον κόσμο. Στην παραπάνω πλατφόρμα, η οποία από το 2004 μέχρι τα μέσα του 2011 λειτουργούσε ως εταιρεία μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα, η διανυκτέρευση είναι δωρεάν, με μόνη προϋπόθεση, οι χρήστες να έχουν επιβεβαιώσει τον λογαριασμό τους, στον οποίο και χρεώνονται με ένα εφ’ άπαξ τέλος. Το ύψος αυτού του τέλους ποικίλλει ανάλογα με την αγοραστική δύναμη κάθε χώρας. Την προηγούμενη εβδομάδα, η CouchSurfing έλαβε για πρώτη φορά από ευρωπαίο επενδυτή, επενδυτικό κεφάλαιο ύψους 7,6 εκατ. δολαρίων.

Το επιχειρηματικό μοντέλο των online υπηρεσιών για ανεύρεση καταλυμάτων ιδιωτών θέλει εξαιρετικές προσπάθειες. Ιδιαίτερα δύσκολη κρίνεται η ανεύρεση νέων πελατών. Όπως είπε ο ιδρυτής της CouchSurfing στο πλαίσιο του συνεδρίου Digital Life Design (DLD 2012) στο Μόναχο «η πρόκληση θα είναι να αποβάλουμε από τα μυαλά των ανθρώπων οποιεσδήποτε επιφυλάξεις. Θέλουμε να μεταφέρουμε την αίσθηση του κοινού. Θέλουμε ο επισκέπτης να φύγει από τον «καναπέ» και να συμμετάσχει στη ζωή του άλλου».

Ενδιαφέρον, επίσης, θα έχει να δούμε μελλοντικά πώς θα αντιδράσουν τα ξενοδοχεία στην παραπάνω πρόκληση, δηλ. αν θα αντισταθούν στη δυνατότητα πώλησης διανυκτερεύσεων μέσω μιας συμπληρωματικής πλατφόρμας. Εάν συμβεί το αντίθετο, πράγμα που από τη μεριά των πλατφόρμων εντάσσεται στο πλαίσιο της μελλοντικής στρατηγικής τους (βλέπε το μήνυμα τoυ επενδυτή της Airbnb, Paul Graham στον Paul Graham), η κοινωνική διάσταση του επιχειρηματικού μοντέλου θα πάψει να υφίσταται.

Σχετικά άρθρα:



Categories: Sharing Commerce

Tags: , , , , , , , ,

Απάντηση

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.