Social Gifting: Υπηρεσίες δωροεπιταγών «από φίλο σε φίλο»

Το τελευταίο χρονικό διάστημα αρκετός λόγος γίνεται για τα Social Gifting, που φέρονται να είναι η νέα πιο έντονη τάση στο ηλεκτρονικό «κοινωνικό επιχειρείν» (social commerce). Τάση που πιστεύεται ότι θα φέρει ώθηση όχι μόνο στο ηλεκτρονικό εμπόριο και στο κινητό επιχειρείν (m-commerce) αλλά και στο F-Commerce, δηλ. το ηλεκτρονικό εμπόριο διαμέσου του Facebook το οποίο  επικρίνεται από τους εμπόρους για την αποδοτικότητά του. Ιδιαίτερα για τα επώνυμα Brands και γενικότερα για το εμπόριο (διαδικτυακό και μη), το παραπάνω μπορεί να αποτελέσει ένα εξαιρετικό «διαπροσωπικό» εργαλείο μάρκετινγκ «από φίλο σε φίλο», με στόχο  τη σύζευξη των πελατειακών τους σχέσεων,  την απόκτηση νέων πελατών καθώς και την αύξηση του τζίρου. Όπως είχα αναφέρει σε παλαιότερο άρθρο μου, με τον όρο κοινωνικό εμπόριο δεν εννοούμε απλώς το συνδυασμό αγορών με αξιολογήσεις, σχόλια  και χρήση των εργαλείων κοινωνικής δικτύωσης. Πρωτίστως πρόκειται για ένα κοινωνικό «ζωντανό» χώρο, σκοπός του οποίου πρέπει να είναι η προώθηση της αγοραστικής εμπειρίας και η ενθάρρυνση ανταλλαγής εμπειριών μεταξύ των χρηστών…κάτι που επιτυγχάνεται έξυπνα με το Social Gifting.

Μια από τις πρώτες εταιρείες που ανέπτυξε τέτοιου είδους υπηρεσίες είναι η σουηδική Start-up Wrapp, η οποία μέχρι στιγμής έχει λάβει επενδυτικά κεφάλαια ύψους 10,5 εκατ. δολαρίων.

Αυτή επιτρέπει στους χρήστες της εφαρμογή της να εκπλήσσουν τους φίλους τους στο Facebook με δωροεπιταγές των συνεργαζόμενων καταστημάτων, οι οποίες ανάλογα με τον παραλήπτη και την ημερομηνία μπορούν να προσφερθούν δωρεάν ή να διατεθούν προς αγορά. Η δωροεπιταγή δημοσιεύεται μαζί με το χαιρετιστήριο μήνυμα είτε στον πίνακα ανακοινώσεων του συγκεκριμένου φίλου στο Facebook είτε αποστέλλεται μέσω email. Ο παραλήπτης της δωροεπιταγής θα πρέπει με τη σειρά του να κατεβάσει τη συγκεκριμένη εφαρμογή στο κινητό του και στη συνέχεια μπορεί να την εξαργυρώσει στο αντίστοιχο συνεργαζόμενο κατάστημα.

Ιδιαίτερα ενδιαφέρον χαρακτηριστικό είναι το γεγονός ότι εάν κάποιος κοινό φίλος στο Facebook έχει λάβει μια δωροεπιταγή, η παραπάνω υπηρεσία του δίνει τη δυνατότητα συμμετοχής σε αυτή με ένα επιθυμητό ποσό. Οι αποδέκτες δε γνωρίζουν το ποσό με το οποίο συνέβαλε ο καθένας ξεχωριστά από τους συγκεκριμένους φίλους τους, αλλά μόνο το συνολικό ποσό προς εξαργύρωση. Μια συμμετοχή είναι εφικτή μέχρι το διάστημα των εφτά ημερών από τη στιγμή που παραδόθηκε η δωροεπιταγή στον παραλήπτη. Απαραίτητη όμως προϋπόθεση είναι η δωροεπιταγή να μην έχει εξαργυρωθεί. Οι προπληρωμένες δωροεπιταγές ισχύουν για 12 μήνες ενώ οι αντίστοιχες δωρεάν από 30 έως 90 μέρες.

Η χρέωση της υπηρεσία της Wrapp προς τους εμπόρους είναι βάση απόδοσης. Πρακτικά, αυτό σημαίνει ότι οι έμποροι λαμβάνουν δωρεάν την επικοινωνία  και καταβάλλουν ένα μικρό ποσοστό μόνο για τις εξαργυρωθείσες δωροεπιταγές. Αρκετά επώνυμα Brands και λιανέμποροι είναι ήδη πελάτες της όπως η McDonalds, η Marc O’Polo, η Germanwings, η Gap, η H&M,  η Sephora και η The Wall Street Journal. Σύμφωνα με τον ιδρυτή και διευθύνοντα σύμβουλό της Hjalmar Windbladh, μέχρι στιγμής από την έναρξη της υπηρεσίας τον περασμένο Νοέμβριο, τα 325.000 ενεργά μέλη της έχουν αποστείλει στους φίλους τους στο Facebook πάνω από 2,3 εκατ. δωροεπιταγές. Η υπηρεσία προς το παρόν είναι διαθέσιμη σε επτά χώρες (Σουηδία, Αγγλία, Η.Π.Α, Φιλανδία, Ολλανδία και Νορβηγία) και από το φθινόπωρο θα μπει σε λειτουργία σε άλλες δέκα χώρες (Αυστραλία, Ιταλία, Γαλλία, Ιαπωνία, Ταϊβάν, Τουρκία, Πολωνία, Δανία, Καναδάς και Βραζιλία). Η Ελλάδα, μετά από επικοινωνία που είχα ο ίδιος προσωπικά με την εταιρεία, δε βρίσκεται στα άμεσα σχέδια επέκτασής της. Στο παρακάτω βίντεο μπορείτε να δείτε μια επεξήγηση του Hjalmar Windbladh για τον τρόπο λειτουργίας της συγκεκριμένης υπηρεσίας, στο φετινό συνέδριο DLD στο Μόναχο.

Αντίστοιχες υπηρεσίες έχουν αναπτύξει μεταξύ άλλων ο γερμανικός κλώνος της Wrapp των περιβόητων αδερφών Samwer το Dropgifts, η αμερικανική Myregistry.com καθώς και η Karma η οποία πρόσφατα εξαγοράστηκε από την Facebook, πράμα που την κάνει συνεργάτη αλλά και ανταγωνιστή των αντίστοιχων υπηρεσιών Social Gifting που χρησιμοποιούν το Facebook ως πλατφόρμα επικοινωνίας.  Επίσης, αρκετά επώνυμα Brands έτρεξαν δικές τους ενέργειες Social Gifting στο Facebook όπως η Heinz ενώ άλλες όπως η Starbucks έχουν αναπτύξει και δικές του αντίτσοιχες υπηρεσίες με ιδιαίτερη επιτυχία (μόνο το 2011 φορτώθηκε το ποσό του 1,5 δισεκ. ευρώ στις Startbucks gift cards).

Μελλοντικός στόχος των παραπάνω υπηρεσιών θα πρέπει να είναι ο εμπλουτισμός αυτών με εξατομικευμένες υπηρεσίες,  πράμα καθόλου δύσκολο, σε μια κοινωνία της πληροφορίας, όπου οι αξιολογήσεις των βάσεων δεδομένων των πελατών, αποτελούν το Α και Ω για τον σχεδιασμό ενός άριστου προϊόντος ή υπηρεσίας.

Σχετικά άρθρα:



Κατηγορίες:Αναλύσεις, M-Commerce, Multichannel Commerce, Sharing Commerce, Social Commerce, Trends

Ετικέτες: , , , , , , , , ,

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: