Ηλεκτρονικό Εμπόριο: Στρατηγικές δυναμικής διαφοροποίησης

Στο παρελθόν, στα πρώτα βήματα του ηλεκτρονικού επιχειρείν, ήταν σύνηθες το φαινόμενο οι διαδικτυακοί έμποροι να αντιγράφουν τις πολυδοκιμασμένες πρακτικές του Offline εμπορίου και τα επιχειρηματικά μοντέλα του. Τέτοια ήταν τα πολυκαταστήματα και οι εξ αποστάσεως πωλήσεις μέσω καταλόγων και τα οποία συνήθιζαν να μεταφέρουν στο διαδίκτυο. Δεν είναι τυχαίο, λοιπόν, που τα πρώτα ηλεκτρονικά καταστήματα είχαν τη μορφή ενός πολυκαταστήματος ή ενός Shopping Mall.

Το ηλεκτρονικό πολυκατάστημα Mall.com στις 15 Αυγούστου 2000.
Πηγή: Waybackmachine.com

Με την πάροδο του χρόνου όμως, ο ανταγωνισμός στο ηλεκτρονικό εμπόριο εντατικοποιήθηκε. Ο ανταγωνισμός δεν είναι πια μόνο εγχώριος αλλά και διεθνής και ως εκ τούτου το υψηλό κόστος των ενεργειών μάρκετινγκ με τον συνεχή πόλεμο των τιμών έχουν ως αποτέλεσμα τη μείωση των περιθωρίων κέρδους των διαδικτυακών επιχειρήσεων. Ταυτόχρονα, μια επικερδής τέτοια δραστηριότητα φαντάζει δύσκολη υπόθεση. Επιπλέον, έχει επέλθει κορεσμός στις παραγγελίες των διαδικτυακών πελατών, μιας και οι νέοι διαδικτυακοί πελάτες ολοένα και λιγοστεύουν. Άλλωστε, όπως είχα αναφέρει στο παρελθόν, οι τακτικοί πελάτες είναι αυτοί που φέρουν κερδοφόρα έσοδα.

Επομένως, για τους διαδικτυακούς εμπόρους, η διαφοροποίηση από τους ανταγωνιστές τους κρίνεται ολοένα και πιο επιτακτική. Τα κλασικά επιχειρηματικά μοντέλα όμως του ηλεκτρονικού εμπορίου, δεν μπορούν να ανταγωνιστούν με τη δυναμική των ευέλικτων αλλά και φιλικών προς τον χρήστη (νέων) διαδικτυακών πρακτικών πωλήσεων. Η ραγδαία τεχνολογική ανάπτυξη είχε ως αποτέλεσμα να ξεχάσουμε την επικοινωνιακή επίδοση των ηλεκτρονικών καταστημάτων. Όμως, η τεχνολογία από μόνη της δεν πουλάει!

Ουσιαστικά, τρείς είναι οι τομείς του ηλεκτρονικού εμπορίου στους οποίους θα έπρεπε να δραστηριοποιηθούν οι διαδικτυακοί έμποροι (βλέπε σχεδιάγραμμα).  Φυσικά, δεν είναι απαραίτητη η συνεχής χρήση αυτών των πρακτικών, αλλά μέσω επιλεκτικών δράσεων στους παρακάτω τομείς, οι διαδικτυακοί έμποροι μπορούν να παρουσιάσουν έξυπνες πρακτικές πωλήσεων και να τραβήξουν την προσοχή του καταναλωτικού κοινού.

Για παράδειγμα, η Germanwings εφήρμοσε από τις πρώτες την πρακτική του Live Shopping (δείτε παρακάτω την πρακτική πώλησης Βlind Βooking) ενώ η αυστραλέζικη Catch of the Day λειτουργεί εξ ολοκλήρου το διαδικτυακό κατάστημά της μέσω Live Shopping, με εξαιρετική επιτυχία.

Αντίστοιχα, η TVINO και η Lubera δείχνουν με εξαιρετικό τρόπο με τη χρήση βίντεο πως καταφέρουν να προσεγγίσουν έξυπνα τους πελάτες τους και να τους μεταφέρουν μια ιδιαίτερη αγοραστική εμπειρία.

Τέλος, η Fab, το «απόλυτο» Shopping Club του Design, μας αποδεικνύει ότι το κοινωνικό βιωματικό εμπόριο και η εξαιρετική χρήση των εργαλείων κοινωνικής δικτύωσης αποτελούν ένας από τους παράγοντες επιτυχίας στο ηλεκτρονικό εμπόριο.

Ο κλάδος του ηλεκτρονικού εμπορίου στην Ελλάδα έχει τεράστιες δυνατότητες αλλά και προκλήσεις. Αυτό που χρειάζεται είναι να εφαρμοστούν οι νέες  διαδικτυακές πρακτικές πωλήσεις και  να σχεδιαστούν νέα επιχειρηματικά μοντέλα του ηλεκτρονικού εμπορίου – από ανθρώπους για ανθρώπους και με βασικό παράγοντα πάντα την παροχή υψηλής ποιότητας υπηρεσιών. Μέσω της διαφοροποίησης θα μπορέσουν να αντισταθούν στις ανταγωνιστικές πιέσεις τόσο από την Ελλάδα όσο και από το εξωτερικό, έτσι ώστε στο άμεσο μέλλον, αυτά να επιφέρουν τα επιθυμητά επικερδή αποτελέσματα.

Σχετικά άρθρα:



Κατηγορίες:Augmented Reality, e-commerce, Αναλύσεις, Live Shopping, Social Commerce, Trends

Ετικέτες: , , , , , , , , , , , ,

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

w

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: