Taxibeat και η αναδιαμόρφωση του κλάδου των ταξί

Ο κλάδος των ταξί χαρακτηρίζεται από έντονο κατακερματισμό. Μόνο στην Αττική κυκλοφορούν σήμερα σχεδόν 14.000 ταξί. Ενώ μέχρι πρότινος, η παραπάνω αγορά διαχειριζόταν τοπικά και αποκεντρωτικά από τα ραδιοταξί, καθώς δεν υπήρχε άλλος τρόπος συντονισμού και μετάδοσης.  Με την ανάπτυξη όμως του διαδικτύου  και της μαζικής χρήσης των έξυπνων κινητών συσκευών, δημιουργήθηκαν στην παραπάνω Long tail αγορά ελκυστικές προϋποθέσεις για να αναπτυχθούν νέα (ψηφιακά) επιχειρηματικά μοντέλα (εμπορικής) εκμετάλλευσης των ταξί. Όπως έχω αναφέρει στο παρελθόν, το διαδίκτυο ως ο νέος παράγοντας αναδιαμόρφωσης δεν αντικαθιστά απλώς ένα κανάλι διανομής αλλά το συγκριτικό πλεονέκτημα των παικτών των αγορών.

TaxibeatΗ ελληνική Taxibeat ιδρύθηκε τον Μάιο του 2011 από τον Νίκο Δρανδάκη, τον Νίκο Δαμηλάκη και τον Κωστή Σακκά και είναι μια από τις νεοφυείς επιχειρήσεις που ήρθαν να αναδιαμορφώσουν την αλυσίδα αξίας (Value Chain) του κλάδου των ταξί κάνοντας χρήση των δυνατοτήτων της ψηφιακής τεχνολογίας και της τεχνολογίας των Smartphones.

Τόσο οι πελάτες όσο και οι οδηγοί ταξί μπορούν να «κατεβάσουν» την εφαρμογή της Taxibeat στο κινητό τους. Οι  οδηγοί των ταξί γίνονται μέλη της παραπάνω κοινότητας για να βρουν πελάτες. Αντίστοιχα, οι πελάτες, οι οποίοι εμφανίζουν ελάχιστη δέσμευση από τα ραδιοταξί, χρησιμοποιούν την παραπάνω πλατφόρμα για  να ειδοποιήσουν ένα ταξί, τη στιγμή που αυτοί επιθυμούν, σε οποιοδήποτε σημείο της Αθήνας.

Η εφαρμογή της Taxibeat είναι ένα είδος εικονικού ραδιοταξί, η οποία χρησιμοποιεί πρόγραμμα λογισμικού, σε ελεύθερα προσβάσιμη πλατφόρμα, ενώ προσπαθεί να τυποποιήσει τόσο τον εγχώριο όσο και τον διεθνή κλάδο των ταξί. Στην παραπάνω εφαρμογή, το έργο των συνεργατών των ραδιοταξί αναλαμβάνουν οι τεχνικές δυνατότητες των κινητών συσκευών όπως ο γεωεντοπισμός (geolocation), η ανίχνευση κίνησης καθώς και οι αλγόριθμοι του λογισμικού προγράμματος. Ενώ μέσω της παραπάνω υλοποίησης και της δικτύωσης των αλγορίθμων, ο πυρήνας του επιχειρηματικού μοντέλου των ραδιοταξί ψηφιοποιείται. Το Offline επιχειρηματικό μοντέλο της παραπάνω (αόρατης) Longtail αγοράς μετατράπηκε σε ένα πλήρες ψηφιακό επιχειρηματικό μοντέλο.

Παράλληλα, η χρήση αυτής της εφαρμογής αυξάνει τόσο τη διαφάνεια όσο και την ποιότητα των προσφερόμενων υπηρεσιών στους οδηγούς ταξί.

Η ενσωμάτωση πρόσθετων λειτουργιών στην εφαρμογή της Taxibeat, όπως ο εκ των προτέρων υπολογισμός του κόστους διαδρομής, μενού επιλογών υπηρεσιών (ραντεβού, μίσθωση οχήματος, ξεναγήσεις, γνώσεις ξένων γλωσσών οδηγού ταξί), δυνατότητα πληρωμής μέσω της εφαρμογής χωρίς τη χρήση μετρητών-πιστωτικής κάρτας-χαρτιού, λίστα ιδεατών πελατών/οδηγών θα αυξήσει περαιτέρω την ποιότητα της εφαρμογής και ήτοι την ποιότητα της υπηρεσίας. 

Το Taxibeat έχει δεχθεί μέχρι στιγμής πάνω από 7,3 εκατ. δολ επενδυτικά κεφάλαια (μεταξύ των επενδυτών είναι η Openfund, ενώ πρόσφατα έλαβε επένδυση ύψους 4 εκατ. δολαρίων από την Hummingbird Ventures).  Ο μέχρις στιγμής στόλος της Taxibeat αποτελείται από 2.500 ταξί-συνδρομητές. Ενώ η εφαρμογή ανεύρεσης ταξί της Taxibeat έχει ήδη επεκταθεί σε ξένες αγορές (Βουκουρέστι, Όσλο, Παρίσι, Σάο Πάολο, Ρίο ντε Τζανέιρο, πόλη του Μεξικού, ενώ ετοιμάζεται για το λανσάρισμά της σε Μπογκοτά στη Λίμα) και εξυπηρετεί συναλλαγές άνω των 40 εκατ. δολ. σε αξία και εμφανίζει ρυθμό ανάπτυξης 18% μηνιαίως.

Επιπλέον, από τον Μάρτιο της περασμένης χρονιάς, η Taxibeat λειτουργεί και υπηρεσία αποστολής αντικειμένων και δεμάτων. Την παραπάνω υπηρεσία χρησιμοποιούν τόσο ιδιώτες όσο και διάφοροι διαδικτυακοί έμποροι, όπως η Z-mall.gr.

Ο ανταγωνισμός, όμως, είναι έντονος καθώς υπάρχουν παρεμφερείς εφαρμογές νεοφυών επιχειρήσεων τόσο στον ελλαδικό (Taxiplon και Super Taxi) όσο και στον διεθνή χώρο (Easy Taxi, Hailo, myTaxi, Uber, Blacklane, GetTaxi, Taxi.de). Ενώ οι εταιρείες ραδιοταξί στο εξωτερικό έχουν αναπτύξει δικές τους εφαρμογές ή έχουν αναπτύξει συνεργασίες με την taxi.eu.

Εκτός των Β2C υπηρεσιών ταξί, σε μερικές χώρες λειτουργούν και C2C υπηρεσίες ταξί, όπως αυτής της Lyft  στις Η.Π.Α. καθώς και C2C ενοικίασης αυτοκινήτων, όπως της RelayRides και της tamyca.

Ο μεγάλος κερδισμένος αυτής της αναδιαμόρφωσης της αγοράς των ταξί αλλά και γενικά των μετακινήσεων είναι ο πελάτης. Η μεγαλύτερη, όμως, πρόκληση στις μετακινήσεις των ανθρώπων βρίσκεται στη δικτύωση  όλων των υπηρεσιών των διαφόρων παρόχων μεταφοράς σε μία υπηρεσία, η οποία θα προσφέρει την ιδεατή λύση στους χρήστες, για να φτάσουν από το σημείο Α στο σημείο Β κάνοντας πιο άνετη, πιο εύκολη και πιο οικονομική την ατομική μετακίνησή τους.

Σχετικά άρθρα:



Κατηγορίες:Business Models, Αναλύσεις, Logistics, Sharing Commerce, Transport

Ετικέτες: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: