Οι τρεις κυριότερες τάσεις που διέπουν την κατανάλωση τροφίμων

Όταν αναφερόμαστε στις τάσεις που διαφαίνονται σχετικά με το «Μέλλον της Τροφής», κεντρική σημασία προσδίδεται στην αυτοκατανόηση του σώματός μας. Οι πρόγονοί μας ήταν πεπεισμένοι ότι αυτό το σώμα ήταν δοσμένο από τον Θεό ή την ίδια τη φύση. «Δοσμένο» σε αυτήν την περίπτωση σημαίνει «Μη τροποποιήσιμο, ενώ αυτό γιατρεύεται μονάχα εάν πάθει κάτι!» Σε αυτήν τη θεμελιώδη αρχή βασίζεται ολόκληρο το Σύστημα Υγείας μας.

Όμως, εντωμεταξύ, η πλειοψηφία των ανθρώπων τη σημερινή εποχή δεν έχουν πια την παραπάνω πεποίθηση. Η πλειονότητά τους θεωρεί ότι το σώμα τους είναι μετατρέψιμο. Αυτοί δεν περιμένουν πια να αρρωστήσουν, για να θεραπευτούν. Αντιθέτως, αυτοί θεωρούν ότι φέρουν την πρωταρχική ευθύνη για να διατηρήσουν το σώμα τους υγιές, όμορφο και αποδοτικό.

1-main-iphone6plus-portrait.png

Πηγή: Runtastic

Ήδη μέσω της τεχνολογίας, ο άνθρωπος μετράει σε καθημερινή βάση την απόδοση του σώματός του. Αυτή η καταμέτρηση ξεκινάει από την μέτρηση των καρδιακών παλμών και σε λίγο καιρό θα εισχωρήσει στο εσωτερικό του.

Future-of-Integrated-Health-960x329px

Πηγή: Veryday.com

Φανταστείτε, λοιπόν, ότι σε μερικά χρόνια θα σηκωνόμαστε το πρωί από το κρεβάτι, και το κινητό ή ο καθρέφτης στο μπάνιο θα μας αναφέρει: “Στάθη, σήμερα είσαι κατά 20% άρρωστος. Προτείνω να φας τα προϊόντα Χ και Υ ή την ουσία Ζ, έτσι ώστε το πρωί να είσαι μόνο κατά 10% άρρωστος! ”. Άλλωστε, σε λίγα χρόνια, το κόστος μια πλήρους ανάλυσης αλληλουχίας στο DNA μας, θα κοστίζει κάτω από 100 δολάρια. Πρακτικά, αυτό σημαίνει ότι θα υπάρχουν άνθρωποι που θα στέλνουν ένα δείγμα από το σίελό τους, για να λάβουν ένα αρχείο με την ανάλυση του DNA τους. Σε αυτό θα είναι ενσωματωμένες μεταξύ άλλων και οι πληροφορίες σχετικά με τις γενετικές ασθένειές τους. Το σημαντικότερο, όμως, γεγονός είναι ότι μέσω αυτού θα ενημερώνονται για το ιδανικό μείγμα βακτηριδίων του σώματος τους, έτσι ώστε να μην προκύψουν οι ασθένειες. Πραγματικά, μέσω του έξυπνου κινητού τους θα μπορούν να υπολογίσουν τη διαφορά μεταξύ της ιδανικής και της τρέχουσας κατάστασης του σώματός τους. Αυτή η διαφορά, λοιπόν, θα εκτυπώνεται στο καθημερινό τους φαγητό, είτε είναι αυτό βούτυρο, μαρμελάδα, καφές ή κουλούρι. Το κρίσιμο ερώτημα είναι, ποιος θα το εκτυπώνει;

Philips_Diagnostic Kitchen

Πηγή: design.philips.com

Αναλόγως, λοιπόν, από το πώς οι διαφορετικοί άνθρωποι αναλαμβάνουν την παραπάνω ευθύνη, προκύπτουν νέα επιχειρηματικά μοντέλα, από καταστήματα βιολογικών ειδών και ροφήματα υγείας μέχρι και την τρισδιάστατη εκτύπωση τροφής και την τροφή ενάντια διαφόρων ασθενειών.

Ποιες είναι λοιπόν οι τάσεις που θα πρέπει να λάβουν σοβαρά υπόψη τους οι παραδοσιακοί παίκτες των κλάδων των τροφίμων και υγείας κατά τον σχεδιασμό της νέας μεσοπρόθεσμης στρατηγικής τους;

Τρεις είναι οι κυριότερες τάσεις που διέπουν την κατανάλωση τροφίμων, σύμφωνα με τον Sven Gábor Jánszky, έναν από τους κορυφαίους αναλυτές των μελλοντικών τάσεων:

  • Τα ανεπαρκή τρόφιμα θα παραχθούν με μια νέα βιομηχανική μέθοδο

Για να διασφαλισθεί σε λίγα χρόνια η διατροφή των άνω 10 δις ατόμων στον πλανήτη, θα πρέπει να παραχθούν αναγκαστικά περισσότερα βιομηχανοποιημένα τρόφιμα από ό,τι σήμερα. Η απόπειρα προπαγάνδας διατροφής 10 δις ατόμων με βιολογική τροφή είναι μια ουτοπία. Ως εκ τούτου, τα ανεπαρκή τρόφιμα θα παραχθούν μέσω μιας νέας βιομηχανικής μεθόδου.

Ένα τέτοιο χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η «τρισδιάστατη εκτυπωμένη μπριζόλα». Για τον σκοπό αυτό, οι ιστοί των ζωικών κυττάρων κλωνοποιούνται μαζικά και στη συνέχεια εκτυπώνονται μέσω ενός τρισδιάστατου εκτυπωτή, του λεγομένου βιολογικού εκτυπωτή (Bio Printer), σε μια μπριζόλα. Βέβαια, οι κλωνοποιημένοι ιστοί εξακολουθούν να είναι πολύ ακριβοί, αλλά σύμφωνα με όλες τις προβλέψεις, η τιμή αυτών θα μειωθεί δραστικά. Οι προγνώσεις των εταιρειών που έχουν επενδύσει στην παραπάνω τεχνολογία, αναφέρουν ότι σε λίγα χρόνια, οι εκτυπωμένες μπριζόλες θα είναι πολύ φθηνότερες από τις φυσικά παραγόμενες μπριζόλες, ανταποκρινόμενες στις νέες απαιτήσεις για κατανάλωση κρέατος στις χώρες της Ασίας και Αφρικής.

Soylent NutritionΑντίστοιχα, η αμερικανική νεοφυής επιχείρηση Soylent προσφέρει αποκλειστικά μέσω διαδικτύου και μιας συνδρομητικής υπηρεσίας, ένα μείγμα ποτού σε σκόνη, με την επωνυμία Soylent (Soylent: Ποιες επιπτώσεις στο e-Fοοd και όχι μόνο θα είχε μια πιθανή επιλογή γευμάτων με κανονικά συστατικά ή και υποκατάστατά τους;) Το εν λόγω ποτό αντικαθιστά 100% τις καθημερινές ανάγκες ενός ανθρώπου σε τροφή.

  • Κατανάλωση Λειτουργικών Τροφίμων (Functional Food)

Η δεύτερη τάση αναφέρεται στην κατανάλωση «Λειτουργικών» Τροφίμων. Τα συγκεκριμένα τρόφιμα, οι άνθρωποι δε θα τα καταναλώνουν πια εξαιτίας της γεύσης τους αλλά εξαιτίας των πρόσθετων λειτουργιών τους. Οι περισσότερες επενδύσεις αυτό τον καιρό πραγματοποιούνται στον κλάδο των «Medical Food» (βλέπε Nestle), ήτοι τροφές που περιέχουν συγκεκριμένες φυσικές ή τεχνικές ουσίες για την πρόληψη ασθενειών. Η πρόγνωση είναι εξαιρετικά απλή καθώς οι άνθρωποι δε θα περιμένουν πια να αρρωστήσουν, για να θεραπευτούν, αλλά θα προφυλάσσονται.

  • Τρείς κατηγορίες αγορές τροφίμων

Το παραπάνω επιφέρουν μια διαρθρωτική αλλαγή στον κατακερματισμό των αγορών (βλέπε το Μέλλον των Πωλήσεων). Στο μέλλον η αγορά τροφίμων θα αποτελείται από τρείς τομείς: τον τομέα της οικονομικής-μαζικής αγοράς βιομηχανοποιημένων τροφών, την αγορά των εκτυπωμένων–εξατομικευμένων τροφών και της βιολογικής–οικολογικής Premium αγοράς.

Ποιοι, λοιπόν, θα εκμεταλλευτούν την παραπάνω τάση για τη βελτιστοποίηση του σώματος; Μήπως οι υπάρχοντες κύριοι παίκτες της αγοράς υγείας ήτοι οι ιατροί, τα νοσοκομεία, τα φαρμακεία και οι φαρμακοβιομηχανίες; Ή μήπως η βιομηχανία τροφίμων, τα σουπερμάρκετ και τα γυμναστήρια;

Οι ελληνικές επιχειρήσεις, με τα απίθανα γευστικά προϊόντα, της μοναδικής μεσογειακής διατροφής, σίγουρα θα πρέπει να εστιάσουν την προσοχή τους αποκλειστικά στην παραγωγή καινοτόμων εξειδικευμένων αγνών προϊόντων. Μέσω μιας σωστής στρατηγικής εξαγωγών, αυτά θα βρουν σίγουρα το δρόμο τους τόσο στα καταστήματα ντελικατέσεν και τα καταστήματα της υγιεινής διατροφής της παγκόσμιας premium αγοράς όσο και στην κουζίνα των καλύτερων εστιατορίων στον κόσμο. Θυμηθείτε ότι τόσο το λάδι όσο και το γιαούρτι ανήκουν στην κατηγορία των «λειτουργικών» τροφίμων.

Σχετικά άρθρα:



Κατηγορίες:3D-Printing, e-commerce, E-Food, E-Health, Αναλύσεις, Trends

Ετικέτες: , , , , , ,

2 replies

  1. Απίστευτα καινοτόμα προσέγγιση. Αισθάνομαι την ξεχασμένη από καιρό «αίσθηση φρέσκου αέρα» που λείπει χρόνια από την Ελλάδα. Συγχαρητήρια και ευχές να μπορεί κάπως να ανταμοίβεται η προσφορά σας.
    Δημητρίου Γιάννης/ Σύμβουλος Επιχειρήσεων/Θεσσαλονίκη/Ελλάδα

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: