3D-εκτυπωτές: Η «τρισδιάστατη» επανάσταση στο ηλεκτρονικό εμπόριο

Οι μεγαλύτεροι θα θυμούνται ότι πριν από περίπου 25-30 χρόνια, με την άφιξη των εκτυπωτών Laser, η τιμή των οποίων ήταν αρκετά υψηλά (το 1984 ο HP LaserJet κόστιζε 3.500 αμερικανικά δολάρια), οι χρήστες μπορούσαν με τη βοήθεια λογισμικού να κάνουν εργασίες που τότε μόνο τα εκτυπωτήρια επιτύχαιναν. Μέσω αυτής της διασπαστικής καινοτομίας πολλά εκτυπωτήρια έκλεισαν ή αναγκάστηκαν να χρησιμοποιήσουν την ίδια τεχνολογία. Κάτι ανάλογο διαφαίνεται ότι θα συμβεί στο προσεχές μέλλον με την έλευση της τεχνολογίας της τρισδιάστατης εκτύπωσης στα νοικοκυριά, μιας (απλής) διαδικασίας, η οποία μετατρέπει ένα ψηφιακό αρχείο σε ένα φυσικό τρισδιάστατο αντικείμενο, στρώμα με στρώμα, όπως παρόμοια δουλεύει ένας inkjet εκτυπωτής. Με τον τρισδιάστατο (αυτοαναπαραγόμενο) εκτυπωτή επέρχεται «τρισδιάστατη» (βιομηχανική) επανάσταση στην κατασκευή ενός προϊόντος δηλ. για το πού, πώς και πότε αυτό θα παραχθεί. Πρακτικά, αυτό σημαίνει ότι τη μαζική εξατομίκευση (Mass Customization) θα ακολουθήσει η (προσωποποιημένη) κατασκευή προϊόντων από τον ίδιο τον χρήστη-καταναλωτή.

Η παραπάνω τεχνολογία έχει ήδη βρει εφαρμογή ήδη σε αρκετές βιομηχανίες (εκτός της ένδυσης), όπως αυτής των κατασκευών, της ιατρικής (ανθρωπίνων οργάνων) βιοιατρικής, της αυτοκινητοβιομηχανίας, της αρχιτεκτονικής, της αεροναυπηγικής, της βιομηχανίας τροφίμων, της βιομηχανίας παιχνιδιών και της μουσικής βιομηχανίας. Το σίγουρο είναι ότι οι τρισδιάστατοι εκτυπωτές, όσο περνάει ο καιρός, θα γίνονται καλύτεροι και φθηνότεροι. Ήδη στην αγορά έχουν κάνει την εμφάνισή τους οι πρώτοι εκτυπωτές σε προσιτή τιμή για τα νοικοκυριά, όπως ο Solidoodle με κόστος 499,00 δολάρια.

Solidoodle 3D Printer, 2ης Γενιάς –
Πηγή: solidoodle.com

Η αγορά των εκτυπωμένων προϊόντων υπολογίζεται για φέτος στα 1,6 δισ. δολάρια ενώ για το 2012 ο τζίρος θα αγγίξει τα 3,1 δισ. δολάρια. Τα πρώτα σοβαρά επιχειρηματικά μοντέλα του «νέου» ηλεκτρονικού εμπορίου, αυτού όπου δεν παραγγέλλονται και όπου δεν παραδίδονται πια τα προϊόντα, αλλά απλά αρκεί ένα αρχείο για την εκτύπωσή τους, έχουν κάνει την εμφάνισή τους:

To ολλανδικό Startup, η Shapeways με έδρα τη Νέα Υόρκη, η οποία έχει λάβει συνολικά μέχρι στιγμής το ποσό των 17,3 εκατ. δολαρίων από επενδυτικά κεφάλαια,  είναι μια πλατφόρμα-εκτυπωτήριο, μέσω της οποίας οι σχεδιαστές των τρισδιάστατων αντικειμένων προσφέρουν τα σχέδιά τους προς πώληση, είτε μέσω των ψηφιακών αρχείων CAD είτε ως φυσικά προϊόντα.

Πρόσφατα, η Shapeways ανακοίνωσε ότι η κοινότητά της αποτελείται από πάνω από 150.000 μέλη και 6.000 καταστήματα ανεξαρτήτων σχεδιαστών και εκτύπωσε συνολικά πάνω από 1 εκατ. αντικείμενα. Σύντομα θα ανοίξει η εταιρεία στην Νέα Υόρκη το «εργοστάσιο του μέλλοντος» για να υποστηρίξει το γρήγορα αυξανόμενο κοινό της και την αυξανόμενη παραγωγής της.

Η αγγλική Makie προσφέρει τη δυνατότητα στους χρήστες της να σχεδιάσουν τις δικές του φιγούρες, τα μέλη των οποίων εκτυπώνονται σε διάφορες χώρες. Η i.materialise δίνει τη δυνατότητα αγοράς έτοιμων προϊόντων, καθώς και την δυνατότητα σχεδιασμού και πώλησης δικών τους σχεδίων. Η Ponoko από τη Νέα Ζηλανδία διαφημίζει ότι μπορεί να εκτυπώσει σε τρισδιάστατη μορφή όποιο δισδιάστατο ή τρισδιάστατο αρχείο λάβει από τους χρήστες.

Ενδιαφέρον είναι το γεγονός ότι η FujiFilm σκοπεύει να προμηθεύσει στο προσεχές μέλλον το λιανεμπόριο με τρισδιάστατους εκτυπωτές, επιτρέποντάς τους να προσφέρουν διάφορα προσωποποιημένα προϊόντα, όπως κοσμήματα, παιχνίδια και προϊόντα εσωτερικού χώρου.

Ίσως τα παραπάνω να ακούγονται ουτοπία, αλλά ποιος θα περίμενε ότι τα γράμματα που μέχρι πριν από 30 χρόνια αποστέλλονταν μέσω του ταχυδρομείου και τα έφερνε ο ταχυδρόμος στο σπίτι μας, θα μας έρχονταν κάποτε με email μέσω του διαδικτύου, στον υπολογιστή μας, εκτυπωμένα στον εκτυπωτή μας; Όπως το μελάνι είναι απαραίτητο για τη χρήση του εκτυπωτή μας, έτσι και στο μέλλον θα προμηθευόμαστε τα απαραίτητα «συστατικά» μέσω του ηλεκτρονικού εμπορίου για την εκτύπωση των «δικών μας» προϊόντων!

Το μέλλον της τρισδιάστατης εκτυπωτικής προβλέπεται εξαιρετικά ενδιαφέρον και η διασπαστική καινοτομία της θα επιφέρει εκρηκτικές αλλαγές στην εφοδιαστική αλυσίδα όλων των κλάδων της βιομηχανίας, των υπηρεσιών (π.χ. δεν θα είναι απαραίτητη η αποστολή μικρού μεγέθους προϊόντων αφού θα εκτυπώνονται – «παράγονται» σε άμεσο  χρόνο στον τρισδιάστατο εκτυπωτή), του εμπορίου, της παγκοσμιοποίησης αλλά και του περιβάλλοντος. Μένει τα λυθούν στο μέλλον τα όποια θέματα παρουσιαστούν σχετικά με τα δικαιώματα πνευματικής ιδιοκτησίας, των διπλωμάτων ευρεσιτεχνίας και των εμπορικών σημάτων σχετικά με την «εκτύπωση» των τρισδιάστατων προϊόντων.



Categories: 3D-Printing, Αναλύσεις, Trends

Tags: , , , , , , , ,

Απάντηση

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.