e-πιπλα: Η δυναμική μιας αγοράς που θέλει τον μάστορά της

Η αγορά επίπλων μέσω του διαδικτύου υστερεί σε ρυθμούς ανάπτυξης σε σχέση με το συνολικό ηλεκτρονικό εμπόριο που παρουσιάζεται τον τελευταίο καιρό στην ελληνική αγορά. Κατά ένα μέρος, αυτό οφείλεται στο ότι δεν έχουν αναπτυχθεί επιχειρηματικά μοντέλα στην Ελλάδα  από καθαρά διαδικτυακούς παίκτες. Κατά ένα άλλο μέρος ερμηνεύεται από το ότι οι μεγάλοι επιπλοποιοί, μεταξύ αυτών και η ΙΚΕΑ, δεν έχουν αναπτύξει (σοβαρά) το ηλεκτρονικό εμπόριο. Όσοι το αποτόλμησαν βίωσαν το πόσο δύσκολο είναι ως εμπορικά καταστήματα  να λειτουργήσουν κερδοφόρα το ηλεκτρονικό εμπόριο. Οι εξελίξεις στην παγκόσμια αγορά μάς δείχνουν ότι τα τελευταία χρόνια ολοένα και περισσότεροι νέοι παίκτες μπαίνουν στην ελκυστική αγορά του επίπλου, διαμέσου του ηλεκτρονικού εμπορίου, δημιουργώντας έτσι έντονο ανταγωνισμό στα παραδοσιακά μοντέλα της αγοράς λιανεμπορίου επίπλων. Με τη δημιουργία νέων επιχειρηματικών μοντέλων και καινοτόμων ιδεών, οι νέοι παίκτες έχουν καταφέρει να κερδίσουν τους καταναλωτές τόσο στην Ευρώπη όσο και στην Αμερική. Επίσης πέτυχαν να αναπτύξουν νέες εξειδικευμένες αγορές με διαχειρίσιμο κόστος.
Πριν από τρία χρόνια, η γαλλική Myfab ανέπτυξε ένα από τα πιο ενδιαφέροντα επιχειρηματικά μοντέλα επίπλου το οποίο βασίζεται στην παραγωγή κατ’ απαίτηση (On Demand) των μελών της (Crowd). Προωθούνται δηλαδή για παραγωγή μόνο όσα προϊόντα παραγγελθούν ή λάβουν τις ψήφους των μελών της πλατφόρμας. Οι πελάτες της  λαμβάνουν προϊόντα υψηλής ποιότητας σε τιμές εργοστασίου και σε διάστημα 2-3 μηνών από την παράδοση της παραγγελίας. Αυτό είναι δυνατό  μέσω της απενεργοποίησης των μεσαζόντων (και ως εκ τούτου των περιττών  προμηθειών τους) καθώς και της άμεση πρόσβασης σε εργοστάσια σε όλο τον κόσμο.

Η παραπάνω εταιρεία απέδειξε υποδειγματικά πως μια σύγχρονη παραγωγική διαδικασία μπορεί να διαμορφωθεί σε ένα ελκυστικό επιχειρηματικό μοντέλο. Κάτι που μόνο λίγοι το έχουν καταφέρει μέσω της εξατομικευμένης παραγωγής (mass customization) ή του συνεργατικού σχεδιασμού  (crowdsourcing). Όλα τα προϊόντα προσφέρονται προς πώληση στην πλατφόρμα με διάρκεια 3-7 μέρες. Μέσα σ’ αυτό το χρονικό διάστημα γίνονται δεκτές οι παραγγελίες. Μετά το τέλος της προβολής, η Myfab μεταβιβάζει τη  συνολική παραγγελία στο ανάλογο εργοστάσιο (το οποίο συνήθως βρίσκεται στην Κίνα), το οποίο και εκτελεί την παραγγελία κατ’ απαίτηση. Εφόσον το συγκεκριμένο σχέδιο είναι επιτυχές, τότε επαναλαμβάνεται η ενέργεια πώλησης. Ειδάλλως βγαίνει από τον επόμενο προγραμματισμό. Τέλος, η ίδια εταιρεία συνεργάζεται με περίπου είκοσι σχεδιαστές παγκοσμίως και δραστηριοποιείται εκτός από τη Γαλλία, στη Γερμανία, στο Βέλγιο και το Λουξεμβούργο. Μέσω της πλατφόρμας έχουν πουληθεί περισσότερα από 430.000 προϊόντα σε πάνω από 300.000 πελάτες. O όμιλος PPR κατέχει από τον Ιούνιο του 2010 μειοψηφικό πακέτων μετοχών της Myfab.

Αρκετές εταιρείες έχουν αντιγράψει το επιχειρηματικό μοντέλο της Myfab, όπως π.χ. η αγγλική Made.com η οποία ιδρύθηκε από έναν από τους συνιδρυτές της Myfab (πρόσφατα έλαβε επένδυση ύψους έξι εκατ. λιρών series b funding) καθώς και οι  γερμανικές avandeo και Fashion4Home των αδερφών Sawmer, οι οποίες αποστέλλουν το εμπόρευμα δωρεάν σε όλη τη Γερμανία.

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζουν οι πωλήσεις επίπλων οικιακής χρήσης μέσω των ηλεκτρονικών πολυκαταστημάτων (Multi Stores), όπως είναι αυτές της αμερικάνικης CSN Stores (μετονομάστηκε σε Wayfair), το γερμανικό FP Commerce των αδερφών Sawmer και το αγγλικό WorldStores. Μέσω αυτής της προσέγγισης, ο τζίρος της CSΝ, η οποία έλαβε τον περασμένο Ιούνιο από διάφορους επενδυτές το ποσό των 165 εκατ. δολαρίων για την περεταίρω ανάπτυξή της,  ανήλθε στα 380 εκατ. δολάρια που την κάνει να βρίσκεται στην 51η θέση των 500 μεγαλυτέρων ηλεκτρονικών καταστημάτων της Αμερικής.

Αντίστοιχα, o τζίρος της αγγλικής WorldStores έφτασε το ποσό των 40 εκατ. αγγλικών λιρών, ενώ οι αδελφοί Samwer έλαβαν από την σουηδική επενδυτική εταιρεία Kinnevik (είναι ο βασικός μέτοχος των δραστηριοτήτων της γερμανικής εταιρείας), το ποσό των 93 εκατ. ευρώ για την περεταίρω ανάπτυξη μεταξύ άλλων και τα καταστημάτα της FP Commerce, τόσο στη γερμανική αγορά όσο και στο εξωτερικό.

Η αγορά του επίπλου βρίσκεται σε μεταβατικό στάδιο. Το μέλλον των (παραδοσιακών) επιχειρήσεων της αγοράς επίπλου και οικιακού εξοπλισμού προβλέπεται δυσοίωνο. Οι καθαρά διαδικτυακοί παίκτες της αγοράς θα συνεχίζουν να αποκομίζουν έσοδα από τους παραδοσιακούς παίκτες της αγοράς. Μόνο με μια νέα προσέγγιση και μια σωστή στρατηγική στο ηλεκτρονικό εμπόριο, θα μπορέσουν οι παραδοσιακοί παίκτες να επιζήσουν, παρέχοντας στους καταναλωτές σημαντικές προστιθέμενες αξίες, προς όφελός τους.  Δυστυχώς, όμως, η εμπειρία δείχνει ότι είναι δύσκολο να αποκοπείς από το παρελθόν σου και να ξανα-εφεύρεις  τον τροχό.

Σχετικά άρθρα:



Κατηγορίες:E-Furniture, Αναλύσεις

Ετικέτες:, , , , , , , , , , ,

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: