Lawson: Το (ιδανικό) ηλεκτρονικό κατάστημα της γειτονιάς

Το ηλεκτρονικό εμπόριο τροφίμων και ειδών σούπερ μάρκετ είναι μια ενδιαφέρουσα επιχειρηματική δράση την οποία αναλύσαμε εκτενέστερα σε παλαιότερο άρθρο μας. Η γιαπωνέζικη αλυσίδα convenience stores Lawson ήρθε να τελειοποιήσει το επιχειρηματικό μοντέλο λειτουργίας των μικρών καταστημάτων της γειτονιάς (Convenience Stores ή Conbini στα γιαπωνέζικα) μέσω της ανάπτυξης του μοντέλου της διπλής εφαρμογής Ο-2-Ο (Online to Offline – και αντίστροφα). Πρακτικά αυτό σημαίνει ότι ο πελάτης μπορεί να παραγγείλει, να πληρώσει και να παραλάβει τα προϊόντα, όπως και όπου αυτός επιθυμεί, είτε μέσω του ηλεκτρονικού καταστήματος (loppi.jp) είτε στο φυσικό σημείο πώλησης. Το ηλεκτρονικό κατάστημα είναι ένας συνδυασμός τριών διαδικτυακών καταστημάτων και προσφέρει πάνω από 30 εκατ. τρόφιμα.

Πηγή: Lawson

Η πρόσβαση σε αυτό μπορεί να γίνει είτε μέσω υπολογιστών είτε μέσω κινητών τηλεφώνων και έξυπνων συσκευών. Οι πελάτες λαμβάνουν πόντους και για τις αγορές τους μέσω του ηλεκτρονικού καταστήματος μέσω του ανταποδοτικού προγράμματος Ponta Card (αυτή τη στιγμή απαριθμεί πάνω από 40 εκατ. μέλη). Τα φυσικά σημεία πώλησης με χώρο περίπου 90 τ. μ. προσφέρουν για όλο το 24ωρο μέχρι 3.000 κωδικούς προϊόντων – από μπαταρίες και έτοιμο φαγητό μέχρι και πρόσφατα φρέσκα φρούτα και λαχανικά.  Το μυστικό επιτυχίας των καταστημάτων- «ψιλικατζίδικων» βρίσκεται σε υψηλή τεχνολογική ανάπτυξη στην εφοδιαστική αλυσίδα με κυριότερα  χαρακτηριστικά  τις επανειλημμένες παραδόσεις, την τρομακτική επέκταση του δικτύου της και ιδιαιτέρως την εκπληκτική απόδοση του συστήματος του σημείου πώλησης (POS). Αυτό επιτυγχάνεται με τη σύνδεση των υπολογιστικών ταμειακών μηχανών με τα κεντρικά γραφεία της εταιρείας. Οι ταμειακές μηχανές είναι εφοδιασμένες με κλειδιά-πλήκτρα για να καταγράφουν τα δημογραφικά στοιχείων των πελατών. Όταν ένας πελάτης αγοράζει κάτι, ο υπάλληλος πατάει το αντίστοιχο πλήκτρο (π.χ. μεσήλικας άνδρας, νεαρός/νεαρή ή ηλικιωμένη γυναίκα). Τα δεδομένα των πελατών συσχετίζονται μέσω των γραμμικών κωδικών με τις πληροφορίες και τις τιμές των προϊόντων που αγοράστηκαν. Όλα τα δεδομένα από κάθε κατάστημα ξεχωριστά μεταδίδονται Online στα κεντρικά γραφεία της εταιρείας, όπου αποθηκεύονται και αναλύονται.

Πηγή: Lawson, Summary Results for FY2011
Online to Offline / Offline to Online through Ponta Cards

Γνωρίζοντας λοιπόν τις συνήθειες των πελατών τους, τα καταστήματα μπορούν να προσαρμόσουν ανά τρίωρο την τοπική καταναλωτική ζήτηση. Έτσι π.χ. το πρωί προμηθεύονται τα καταστήματα με περισσότερα προϊόντα φούρνου, το μεσημέρι με έτοιμο φαγητό και το βράδυ με περισσότερα αλκοολούχα ποτά. Επιπλέον, η αλυσίδα εγγυάται ποιοτικά προϊόντα, μέσω δικής της παραγωγής και δικών της αγροκτημάτων.

Τα τελευταία χρόνια τα παραπάνω καταστήματα έχουν εξελιχθεί σε σημεία συνάντησης. Έτσι στα ΑΤΜ οι πελάτες μπορούν να καταθέσουν και να αποσύρουν χρήματα, να εξοφλήσουν λογαριασμούς ΔΕΗ, μέσω του Loppi να εκδώσουν κουπόνια, εισιτήρια συναυλιών, θεατρικών παραστάσεων ή μουσείων καθώς και να πληρώσουν ή να παραλάβουν βιβλία τα οποία αγόρασαν μέσω του διαδικτύου. Αυτή τη στιγμή λειτουργούν 10.000 καταστήματα στην Ιαπωνία (η αποδοτικότητα ιδίων κεφαλαίων ανέρχεται στο 15%, αρχείο pdf) και 319 στην Κίνα. Μέχρι το 2020 ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας κύριος Niinami σκοπεύει να ανοίξει πάνω από 10.000 καταστήματα στην Κίνα, ενώ στα τέλη του έτους σκοπεύει να λειτουργήσει και το πρώτο φυσικό κατάστημα στις ΗΠΑ.

Ειδικά για το παραδοσιακό λιανεμπόριο, η οικοδόμηση κατάλληλων δεξιοτήτων πολυκαναλικών δικτύων διανομής (touchpoints) αποτελεί ύψιστης σημασίας ζήτημα, όπως είχαμε αναφέρει παλαιότερα για να μην αποκοπεί από τους «πολυκαναλικούς» τζίρους. Το μέλλον βρίσκεται στο  πάντρεμα των δύο κόσμων,  του Online περιβάλλοντος με το Offline κόσμο. Ο καταναλωτής στο βίωμα των καθημερινών αγορών, αναζητά υπεραξίες και θέλει να έχει επιλογές. Το να έχει κάποιος επιλογές, είναι μια αλήθεια, η αλήθεια της ευκολίας, η οποία υπομένει ακόμα και στην εποχή του διαδικτύου.

Σχετικά άρθρα:



Κατηγορίες:E-Food, Αναλύσεις, Multichannel Commerce

Ετικέτες:, , , , , , , ,

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: