Click & Collect: Ποιος θα είναι ο κερδισμένος των νέων φυσικών σημείων παράδοσης;

Μια από τις τάσεις του ηλεκτρονικού εμπορίου είναι η ανάπτυξη (νέων) φυσικών σημείων παράδοσης, στα οποία οι καταναλωτές μπορούν να  παραλάβουν τα δέματά τους οποιαδήποτε στιγμή και οπουδήποτε αυτοί το επιθυμούν. Στη Γερμανία, η DHL  από τα τέλη του 2001 προσφέρει τις κίτρινες θυρίδες της (Packstation) μέσω των οποίων μπορεί να γίνει η αποστολή αλλά και η παραλαβή των δεμάτων. Σύμφωνα με την DHL, τα περίπου 2.500 αυτόματα Packstation με τις συνολικά 200.000 θυρίδες τους είναι τοποθετημένα σε περισσότερες από 1.600 πόλεις και κοινότητες σε όλη τη Γερμανία. Αυτή τη στιγμή, την υπηρεσία τη χρησιμοποιούν περίπου 2 εκατ. χρήστες στην ίδια χώρα.

Στην Αμερική αντίθετα, έχει ήδη αρχίσει η μάχη για το ποιος θα πάρει τα καλύτερα σημεία παράδοσης και ποιος θα κλείσει αποκλειστικές συνεργασίες με τις αλυσίδες των καταστημάτων του λιανεμπορίου. Η Amazon με τα Lockers, τα οποία είναι κάτι ανάλογο με τα Packstation της DHL, έχει βγει στην αντεπίθεση.

Ο ηγέτης του ηλεκτρονικού εμπορίου έχει στήσει σε πέντε πολιτείες της Αμερικής ήδη 50 τέτοιες θυρίδες, από τις οποίες οι 20 βρίσκονται στη Νέα Υόρκη. Τα Lockers είναι τοποθετημένα σε συγκεκριμένα καταστήματα της 7-Eleven Ltd τα οποία λειτουργούν όλο το 24ωρο.  Οι πελάτες της Amazon μπορούν να επιλέξουν κατά τη διαδικασία παραγγελίας ένα από τα παραπάνω σημεία παράδοσης και να παραλάβουν το δέμα τους εισάγοντας τον κωδικό τους στο αντίστοιχο μηχάνημα. Η παράδοση των δεμάτων στις παραπάνω θυρίδες είναι δωρεάν. Τα πακέτα που δεν παραλαμβάνονται από τους κατόχους τους μέσα σε διάστημα τριών ημερών, επιστρέφονται στον έμπορο και οι πελάτες λαμβάνουν την επιστροφή του καταβεβλημένου ποσού αγοράς. Η παραπάνω υπηρεσία περιλαμβάνει όλες τις ποικιλίες εμπορευμάτων της Amazon αλλά και αυτών των συνεργατών-εμπόρων που κάνουν χρήση των Fulfillment υπηρεσιών (αποθήκευση και  logistics) της Amazon. H Amazon στην Ευρώπη πέρα από τα Lockers έχει αναπτύξει μέσω συνεργασιών με διάφορα καταστήματα τα πιστοποιημένα σημεία συλλογής Collect+, δίνοντας έτσι τη δυνατότητα παραλαβής των δεμάτων και από αυτά τα σημεία.

Νεοϊδρυθείσες ανταγωνίστριες, όπως η BufferBox και η ShopRunner, φοβούνται τον εξοντωτικό ανταγωνισμό και την άνιση μάχη που πρέπει να δώσουν ενάντια στην Amazon, με την οποία δεν μπορούν να βγουν τελικώς νικητές. Ενώ αντίθετα, οι παραδοσιακοί παίκτες της εφοδιαστικής αλυσίδας, όπως η UPS, προσπαθούν μέσω στρατηγικών εξαγορών να κερδίσουν νέο πελατολόγιο με την ανάπτυξη νέων υπηρεσιών και νέων σημείων παραλαβής δεμάτων.

Στην Ελλάδα ήδη από τις αρχές του 2012,  η Getitnow προσφέρει στους πελάτες της μέσω της συνεργασίας της με τα ΕΛΤΑ και τη Speedex τη δυνατότητα να παραλάβουν χωρίς επιπλέον επιβάρυνση  το προϊόν που έχουν παραγγείλει, στο σημείο που αυτοί επιθυμούν, επιλέγοντας ένα από τα 752 σημεία παραλαβής που βρίσκονται σε όλη την Ελλάδα. Μόνο κατά την περίπτωση που οι παραγγελίες είναι έως 29 ευρώ, η παραλαβή στα σημεία παράδοσης της Speedex χρεώνεται με 2 ευρώ.

Επομένως, είναι ενδιαφέρον να δούμε ποιοί από τους παραδοσιακούς παίκτες του λιανεμπορίου και της εφοδιαστικής αλυσίδας θα καταφέρουν στο μέλλον να αποκομίσουν οφέλη και σε ποια νέα σημεία (π.χ. σε περίπτερα ή βενζινάδικα) θα επεκτείνουν την παραπάνω υπηρεσία.

Επιπρόσθετα, το «κοινωνικό» ερώτημα που τίθεται είναι για ποιόν κατά πρώτο λόγο είναι βολική η παραπάνω υπηρεσία, για τους παρόχους τέτοιων υπηρεσιών ή τους πελάτες; Με τις παραπάνω λύσεις, ο πελάτης πέφτει στην παγίδα του DIY (κάντο μόνος σου) μέσω της οποίας δαπανά τον πολύτιμο χρόνο του  για την παραλαβή των δεμάτων. Γεγονός που αποτελεί ιδιαίτερα δύσκολη υπόθεση για τους ηλικιωμένους και τους ανθρώπους που έχουν κινητικές δυσκολίες. Φυσικά, προς στιγμή τουλάχιστον, η χρήση των σημείων παραλαβής δεν είναι δεσμευτική. Είναι θέμα χρόνου όμως, ότι μελλοντικά, μόλις οι καταναλωτές εκπαιδευτούν με αυτήν την υπηρεσία, το «εναλλακτικό» σημείο παραλαβής θα αποτελέσει και τη μοναδική λύση. Η δε «κατ’ οίκον παράδοση» θα χρεώνεται με μια πρόσθετη επιβάρυνση. Προσοχή, λοιπόν! Όταν ακούτε να γίνεται λόγος για μια «δωρεάν 24ώρη υπηρεσία» να είστε σίγουροι, ότι το «οικονομικό» βάρος αυτών των «καινοτομικών» αλλαγών θα το «χρεώνεται» στο τέλος πάντα ο καταναλωτής.

Σχετικά άρθρα:



Κατηγορίες:e-commerce, Αναλύσεις, Logistics, Trends

Ετικέτες: , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: