Jumbo: Μειωμένες e-πωλήσεις κατά 33% στην Ελλάδα, στα 16,4 εκατ. ευρώ το 2022

Ο όμιλος Jumbo συνεχίζει να εστιάζει το ενδιαφέρον του στο άνοιγμα νέων καταστημάτων, με αποτέλεσμα οι ηλεκτρονικές πωλήσεις στην Ελλάδα το 2022 να εμφανίζονται στα 16,4 εκατ. ευρώ, μειωμένες κατά 33% σε σχέση με το 2021.

Ειδικότερα, σύμφωνα με τις οικονομικές καταστάσεις του ομίλου Jumbo για τη χρήση του 2022, η μητρική εταιρεία στην Ελλάδα με τα 53 καταστήματα και το ηλεκτρονικό κατάστημά της παρουσίασε καθαρές πωλήσεις 546,18 εκατ. ευρώ -αυξημένες κατά 13,64% σε σχέση με το 2021, με τις ηλεκτρονικές πωλήσεις να συνεισφέρουν ένα πενιχρό 3% στις συνολικές πωλήσεις της εταιρείας στην Ελλάδα.

In 2022, Jumbo Group’s sales increased by 14,12% y-o-y at EUR 949,38 million.

Αν, μάλιστα, συγκρίνουμε τις καθαρές offline πωλήσεις της εταιρείας για τη χρήση του 2022 με αυτές του 2019, δηλαδή του τελευταίου τυπικού έτους πριν από την πανδημία, επιβεβαιώνεται η ωμή πραγματικότητα. Οι πωλήσεις εμφανίζονται αυξημένες μόλις κατά 2% σε σχέση με το 2019.

Οι διεθνείς επιδόσεις

Οι καθαρές πωλήσεις του τομέα των διεθνών αγορών με τα 30 καταστήματά της (5 στην Κύπρο, 9 στη Βουλγαρία και 16 στη Ρουμανία) αποτελούν το 42,47% του κύκλου εργασιών του ομίλου (403,2 εκατ. ευρώ) και εμφανίζονται αυξημένες κατά 14,81% σε σχέση με τη χρήση του 2021 και κατά 22,12%, σε σχέση με το δωδεκάμηνο του 2019.

Επιπλέον, η εταιρεία -μέσω συνεργασιών- είχε παρουσία με 33 καταστήματα που φέρουν το σήμα της JUMBO σε 7 χώρες (Αλβανία, Κόσοβο, Σερβία, Βόρεια Μακεδονία, Βοσνία, Μαυροβούνιο και Ισραήλ). Σημειώνεται ότι το πρώτο κατάστημα στο Ισραήλ ξεκίνησε τη λειτουργία του τον Μάρτιο του 2023, έχοντας ανοίξει με το καθεστώς της δικαιόχρησης (franchising), με δικαιοδόχο τον όμιλο Fox.

The first Jumbo store in Israel

Το πρώτο κατάστημα Jumbo στο Ισραήλ – Πηγή: Fox Group

Λαμβάνοντας υπόψη ότι το 2022 έκλεισε με κύκλο εργασιών 949,8 εκατ. ευρώ και ότι το τρέχον έτος το σύνολο των πωλήσεων του Ομίλου θα αυξηθεί κατά +15%, τότε η Jumbo θα σπάσει φέτος το φράγμα του 1 δισεκατομμυρίου ευρώ σε πωλήσεις, ενώ τα καθαρά κέρδη εκτιμάται (αρχείο PDF) ότι θα κυμανθούν μεταξύ 270 εκατ. ευρώ και 275 εκατ. ευρώ.

Το σημαντικότερο πρόβλημα της Jumbo

Τα παραπάνω νούμερα ακούγονται εξαιρετικά, δε λύνουν όμως το σημαντικότερο πρόβλημα της Jumbo, που δεν είναι άλλο παρά η προσκόλλησή της στα φυσικά καταστήματα και η τεράστια καθυστέρηση στο κομμάτι της υλοποίησης στρατηγικών με έμφαση το Άριστο Ηλεκτρονικό Επιχειρείν, γεγονός που αποτελεί την «αχίλλειο πτέρνα» του επιχειρηματικού μοντέλου της.

Το ερώτημα που θα πρέπει να απαντήσει ο όμιλος, ο οποίος κατέχει ηγετική θέση στο εγχώριο λιανεμπόριο, είναι με ποια στρατηγική θα αντιμετωπίσει τον διεθνή ιντερνετικό ανταγωνισμό, καθώς -όπως έχω επεξηγήσει πολλοστές φορές- μέσω του διασυνοριακού ηλεκτρονικού εμπορίου δεν υφίσταται μηχανισμός προστασίας της εγχώριας αγοράς.

Σχετικά με την ένταση του ανταγωνισμού, η διοίκηση του ομίλου επισημαίνει:

Οι βασικοί ανταγωνιστές της εταιρείας στην Ελλάδα είναι επιχειρήσεις super markets (εκτός των τμημάτων τροφίμων), καταστήματα διάθεσης παιχνιδιών, ειδών για παιδιά, χαρτικών, εποχιακών ειδών και τα αντίστοιχα διαδικτυακά καταστήματα. Παράλληλα, η τρέχουσα εικόνα της αγοράς θα μπορούσε να αλλάξει στο μέλλον είτε με την είσοδο ξένων εταιρειών στην Ελληνική αγορά, είτε με την αλλαγή της στρατηγικής των υφισταμένων ανταγωνιστών και την επέκταση του δικτύου των καταστημάτων τους και της ποικιλίας των προϊόντων που διαθέτουν.

Κατά τη γνώμη μου, ο σημαντικότερος ανταγωνιστής της Jumbo αυτή τη στιγμή είναι η Shein, με πελατολόγιο 142 εκατ. πελάτες και έσοδα ύψους 22,7 δισ. δολάρια. Τώρα θα μου πείτε «καλά, αυτός είναι διαδικτυακός λιανοπωλητής γρήγορης μόδας». Εν μέρει έχετε δίκιο. Όμως, η εταιρεία διευρύνει την προϊοντική γκάμα της με νέες κατηγορίες, όπως είδη σπιτιού, σχολικά, είδη πάρτι, αλλά και είδη για κατοικίδια ζώα -κάτι που σίγουρα δε θα αρέσει στην Jumbo, καθώς η λιανική πώληση αυτών αποτελεί την κύρια δραστηριότητα του ομίλου.

Επίσης, αν λάβουμε υπόψη το γεγονός ότι η εφαρμογή της Shein βρίσκεται στην κορυφή της λίστας των πιο δημοφιλών εφαρμογών ηλεκτρονικού εμπορίου στην Ελλάδα, ότι το 70% των προϊόντων που διαθέτει ο ελληνικός όμιλος έχουν προέλευση την Κίνα -χώρα προέλευσης της Shein- και ότι η κινεζική εταιρεία μεταλλάσσεται σε πλατφόρμα-marketplace, ενώ παράλληλα μεταφέρει την παραγωγή και τα logistics ολοένα και περισσότερο στις μεγάλες διεθνείς αγορές, με πιο κοντινή αγορά στην Ελλάδα αυτή της Τουρκίας, τότε είναι κατανοητό ποιες είναι οι δυνατότητες της Shein να ταρακουνήσει-μετασχηματίσει και τους αντίστοιχους κλάδους δραστηριοποίησης της Jumbo.

Άλλωστε, δεν αποτελεί έκπληξη το γεγονός ότι ενώ οι πωλήσεις της Shein το 2022 εμφάνισαν αύξηση 700% σε σχέση με το 2019, οι πωλήσεις για τον όμιλο Jumbo κατά το σύνολο του 2022 παρουσιάζονται ενισχυμένες μόνο κατά 14,12% σε σχέση με τη χρήση του 2019.

Και κάτι τελευταίο. Στη νέα πραγματικότητα, αυτή του ηλεκτρονικού – κινητού επιχειρείν και των ριζικών αλλαγών των καταναλωτικών και αγοραστικών συνηθειών που επέφερε η πανδημία του κορωνοϊού, οτιδήποτε μπορεί να διεκπεραιωθεί στο Smartphone πραγματοποιείται σε αυτό. Αντίστροφα, οτιδήποτε δε λαμβάνει χώρα σε αυτό απλά δεν υφίσταται. Η Jumbo, επί του παρόντος, δεν υφίσταται.

Σχετικά άρθρα:



Categories: e-commerce, E-Furniture, Internationalization, Αναλύσεις, Multichannel Commerce

Tags: , , ,

Απάντηση

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.

Αρέσει σε %d bloggers: