Zalando: Μειωμένα GMV και έσοδα, λιγότεροι πελάτες και νέα στρατηγική

Το δύσκολο οικονομικό περιβάλλον, η επιφυλακτικότητα των καταναλωτών, αλλά και ο ανταγωνισμός της Shein, η οποία με όρους GMV έχει ξεπεράσει από το 2021 τη Zalando, είχαν ως αποτέλεσμα το 2023 η κορυφαία -βάσει τζίρου- πλατφόρμα e-Fashion στην Ευρώπη να εμφανίσει λιγότερες παραγγελίες, λιγότερους πελάτες, μειωμένα GMV (Gross Merchandise Value – η συνολική αξία των εμπορευμάτων που πωλούνται στην πλατφόρμα της) και έσοδα κατά 1,1% στα 14,6 δισ. ευρώ και κατά 1,9% στα 10,1 δισ. ευρώ, αντίστοιχα.

Παρόλα αυτά, τα συνολικά προσαρμοσμένα λειτουργικά κέρδη (προσαρμοσμένο EBIT) του γερμανικού ομίλου αυξήθηκαν κατά 89,54%, στα 350 εκατ. ευρώ, ενώ τα καθαρά κέρδη ανήλθαν σε 83 εκατ. ευρώ έναντι 16,8 εκατ. ευρώ το 2022.

Ανάλυση Εσόδων κατά κατηγορία

Όπως συμβαίνει στην Amazon, έτσι και στη Zalando, οι πωλήσεις μέσω του Marketplace εμφανίζονται κερδισμένες σε βάρος της λιανικής πώλησης.

Ειδικότερα, το GMV του Marketplace εμφανίζεται ενισχυμένο κατά 12%, στα 4,9 δισ. ευρώ από 4,4 δισ. ευρώ το 2022, ενώ αντίθετα το GMV της λιανικής εμφανίζεται μειωμένο κατά 9%, στα 9,7 δισ. ευρώ από 10,4 δισ. ευρώ το 2022.

Συνολικά το 2023, η Zalando αύξησε το ποσοστό της επιχειρηματικής δραστηριότητας του Marketplace στο συνολικό GMV, στο 34% από 30% πέρυσι.

Οι λιανικές πωλήσεις από την κατηγορία Fashion Store μειώθηκαν κατά 9%, από 8,6 δισ. ευρώ στα 8,2 δισ. ευρώ, με τις διεθνείς πωλήσεις να αντιπροσωπεύουν το 55,85% (-4,6%), του συνολικού τζίρου, δηλ. 4,6 δισ. ευρώ, ενώ οι πωλήσεις από την περιοχή των DACH (Γερμανία, Αυστρία και Ελβετία) ανήλθαν στα 3,6 δισ. ευρώ, μειωμένες κατά 4,5%. Αντίθετα, οι πωλήσεις της Zalando Lounge και των Outlets ανήλθαν στα 1,7 δισ. ευρώ (+11%).

Όσον αφορά τις B2B πωλήσεις, αυτές το 2023 ανήλθαν στα 900 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων 700 περίπου εκατ. ευρώ, προέρχονται από τις υπηρεσίες Zalando Fulfilment Solutions, ενώ τα υπόλοιπα 200 εκατ. ευρώ προήλθαν από τις Highsnobiety και Tradebyte.

Σημειώνεται ότι στο παραπάνω ποσό δεν περιλαμβάνονται τα έσοδα από υπηρεσίες διαφήμισης της Zalando Marketing Services (ZMS), ύψους 120 εκατ. ευρώ.

Πελατειακή βάση

Όσον αφορά την πελατειακή βάση της, στο τέλος Δεκεμβρίου ο αριθμός των πελατών έπεσε κάτω από το όριο των 50 εκατ. πελατών, καθώς ανήλθε στα 49,6 εκατ., αριθμός μειωμένος κατά 1,6 εκατ. πελάτες (+3,3%) σε σχέση με το 2022 και οι οποίοι πραγματοποιήσαν κατά μέσο όρο 4,9 παραγγελίες (-3,1%), με μέση αξία καλαθιού τα 59,8 ευρώ, αυξημένη κατά 5,5%.

Η νέα στρατηγική της

Παράλληλα με την ανακοίνωση των οικονομικών αποτελεσμάτων του 2023, η Zalando γνωστοποίησε και τη νέα στρατηγική της.

Σύμφωνα με τα λεγόμενά της, λοιπόν, η Zalando δε θέλει άλλο να είναι “The Starting Point for Fashion”, ήτοι το σημείο εκκίνησης-αναφοράς για τη μόδα, αλλά να γίνει ο πρώτος σταθμός για αγορά και έμπνευση υψηλής ποιότητας προϊόντων μόδας και Lifestyle – «Lifestyle – go-to-destination for quality fashion & lifestyle shopping and inspiration.

Πρακτικά αυτό σημαίνει ότι η  Zalando θέλει να επικεντρωθεί στην ποιότητα και όχι στην ποσότητα, πετυχαίνοντας στο τέλος της ημέρας περισσότερα χρήματα μέσω των συνεργασιών της με τις επώνυμες μάρκες.

Οι κινεζικές Shein και Temu ταρακουνούν τη Zalando

Εδώ και καιρό, η Zalando έχει χάσει τη θέση της ως το κορυφαίο παράδειγμα καινοτομίας στον χώρο της μόδας από τις κινεζικές Shein και Temu, εταιρείες που σε επίπεδο τεχνολογικής δυναμικής, εφοδιαστικής αλυσίδας, παιχνιδοποίησης, ικανότητας προσέγγισης πελατών, βιωματικής εμπειρίας χρήστη και κοινωνικής δικτύωσης, «έφαγαν λάχανο» τη Zalando.

Αντί, λοιπόν, η Zalando να υλοποιήσει επιθετικές στρατηγικές, προτιμάει να προστατεύσει το επιχειρηματικό μοντέλο της.

Η «Καινο-δεινόσαυρος» Zalando δεν συμπεριλαμβάνει τις κινεζικές Shein και Temu στη λίστα των ανταγωνιστών της

Αυτή η στρατηγική επιλογή της θα μπορούσε να αποτελέσει εμπόδιο. Και αυτό διότι εκεί που η Shein και Temu στοχεύουν στους πελάτες να ανοίγουν τις εφαρμογές τους καθημερινώς και, εφόσον δεν ψωνίζουν, τουλάχιστον να αφήνουν πίσω τους πολύτιμα δεδομένα και, επομένως, πληροφορίες για τη συμπεριφορά τους και τα ενδιαφέροντα στοιχεία των χρηστών, η Zalando και γενικώς στη Δύση, με τα ίσως κάπως ξεπερασμένα πρότυπά μας, συνεχίζουμε να θεωρούμε τους μηνιαίους αγοραστές ως συχνούς αγοραστές, ενώ την ίδια στιγμή, στην Κίνα αυτοί θεωρούνται σχεδόν ανενεργοί πελάτες.

Στρατηγικά, η Zalando παλεύει με τρία προβλήματα:

  • Από τη μία, η Zalando δεν κατάφερε να κερδίσει ανταγωνιστές, όπως της Zara και τη H&M, να μπουν στην πλατφόρμα της, γεγονός που θα αύξανε την ελκυστικότητά της. Αντίθετα, έχει χάσει αρκετούς πελάτες-συνεργάτες, όπως τη Sephora, ενώ την ίδια στιγμή αυξάνεται η πιθανότητα να χάσει μερίδια ηλεκτρονικών αγορών από τη Zara και την παρέα της.
  • Από την άλλη, η Shein προσφέρει αντίστοιχες υπηρεσίες προς τα Fashion Brands για τη χρήση της πλατφόρμας της, ενώ παράλληλα προσεγγίζει ολοένα και περισσότερο πιο πολλές Premium μάρκες. Και σαν να μην έφταναν όλα αυτά, αν δεν καταφέρει να τις κερδίσει ως συνεργάτες-προμηθευτές, απλώς τις αγοράζει, όπως έγινε στην περίπτωση της Forever και της Missquided.
  • Και τέλος, οι συνεργασίες με τα Premium Brands δεν είναι εγγυημένες μελλοντικά. Αυτή τη στιγμή, βέβαια, εξαιτίας της καθυστερημένης ψηφιοποίησης των επιχειρηματικών μοντέλων των Premium Brands και της “δύσκολης” προσέγγισης των διεθνών αγορών, η σύναψη (ετησίων) συνεργασιών είναι εύκολη υπόθεση. Μέρα με τη μέρα, όμως, τα πράγματα δυσκολεύουν αρκετά, καθώς και η τελευταία επιχείρηση που ασχολείται με τη μόδα, κατανόησε προς πού οδεύει η αγορά και ότι το ηλεκτρονικό επιχειρείν αποτελεί το μέλλον του εμπορίου. Ως εκ τούτου, με τον καιρό και οι Premium οίκοι μόδας θα αποκτήσουν κάποια στιγμή την απαραίτητη ψηφιακή τεχνογνωσία, προσφέροντας απευθείας πωλήσεις στους καταναλωτές (D2C), με αποτέλεσμα την αποδέσμευση από την πλατφόρμα και τα δεσμά της Zalando, στοχεύοντας στην κατοχή και τον έλεγχο της πελατειακής διεπαφής.

Η Zalando προβλέπει, για το τρέχον έτος, GMV και έσοδα αυξημένα κατά 0% έως 5% σε σχέση με το 2023, κοντά στα 15 δισ. και 10,4 δισ. ευρώ αντίστοιχα. Βέβαια, καμία σχέση με τις παλαιότερες προβλέψεις, όπου στόχευε σε GMV 30 δισ. ευρώ το 2025.

Σχετικά άρθρα:



Categories: e-commerce, E-Commerce Platforms, E-Fashion, Αναλύσεις, Ε-Shoes, Shopping Clubs, Trends

Tags: ,

Απάντηση

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.