Primark: Μηδέν εις το πηλίκο το ηλεκτρονικό εμπόριο, έρθει δεν έρθει στην ελληνική αγορά

Μηδέν εις το πηλίκο συνεχίζει να είναι η συμμετοχή του ηλεκτρονικού εμπορίου στην ιρλανδική αλυσίδα ένδυσης – υπόδησης χαμηλού κόστους, Primark, και αυτό δεν πρόκειται να αλλάξει στο εγγύς μέλλον, είτε έρθει στην ελληνική αγορά είτε όχι, αφού -σύμφωνα με τα λεγόμενα του διευθύνοντος συμβούλου George Weston- η θυγατρική του εισηγμένου βρετανικού ομίλου ABF (Associated British Foods) θα συνεχίζει να επικεντρώνει το ενδιαφέρον της αποκλειστικά στην ανάπτυξη και τη λειτουργία των φυσικών καταστημάτων της.

Primark is and always has been a high street retailer

Ακόμη και τα «αγκάθια» του κορωνοϊού δεν έπεισαν την εταιρεία να αγκαλιάσει το ψηφιακό κανάλι, κίνηση που μόνο κατά τη χρήση του 2020 και με το επιβεβλημένο λουκέτο στα εμπορικά καταστήματα, βύθισε τα έσοδά της κατά περίπου 2 δισ. λίρες, από 7,8 δισ. το 2019 σε 5,9 δισ. λίρες το 2020. Σε αυτά ήρθαν να προστεθούν επιπλέον 2,2 δισ. λίρες από τη χρήση του 2021, χάνοντας έτσι περισσότερα από 4 δισ. λίρες στη διετία 2020-2021. Παρότι το 2022 οι πωλήσεις της διαμορφώθηκαν σε 7,7 δισ. λίρες (περίπου 8,8 δισ. ευρώ), υπολείπονται σε επίπεδο ομίλου κατά 10%, έναντι της χρήσης του 2019.

Full year like-for-like sales for Primark were 10% lower than pre-COVID levels three years ago (2022 on 2019)

Η μόνη ενασχόληση της Primark με το ηλεκτρονικό επιχειρείν αφορά τη δοκιμαστική παροχή υπηρεσίας “Click & Collect” για την αγορά βρεφικών και παιδικών ρούχων σε 25 καταστήματα της νότιο-νοτιοδυτικής Αγγλίας και της Ουαλίας, ελπίζοντας ότι η συγκεκριμένη υπηρεσία θα οδηγήσει σε συμπληρωματικές αγορές κατά την επίσκεψη των πελατών της στα φυσικά σημεία πώλησης.

Υπεράσπιση του υφιστάμενου επιχειρηματικού μοντέλου, ήτοι των φυσικών σημείων πώλησης

Για πολλούς λιανεμπόρους και κατασκευαστές, το φυσικό κατάστημα παραμένει- παρά τη μακροχρόνια πτωτική τάση του συμβατικού λιανεμπορίου- το αγαπητό μέσο στο οποίο είναι προσκολλημένοι και στην ουσία το αντιλαμβάνονται περισσότερο ως σκοπό παρά ως μέσο. Θα λέγαμε ότι τα φυσικά καταστήματα αποτελούν ένα είδος “άγκυρας” της καρδιάς, η οποία εν μέρει είναι αποσυνδεμένη από την πραγματικότητα. Μια πραγματικότητα που -πάνω κάτω- είναι γνωστή σε όλους: Οι ηλεκτρονικές πλατφόρμες μόδας τύπου Amazon, About You, ASOS, Boohoo, Boozt, Farfetch, Shein και Zalando πριονίζουν ολοένα και περισσότερο τον τζίρο των καθιερωμένων λιανεμπορικών επιχειρήσεων μόδας συμβατικού χαρακτήρα.

Online Fashion Remains A Huge Opportunity

Οι ηλεκτρονικές πλατφόρμες μόδας τύπου Amazon, About You, ASOS, Boohoo, Boozt, Farfetch, Shein και Zalando πριονίζουν ολοένα και περισσότερο τον τζίρο των καθιερωμένων λιανεμπορικών επιχειρήσεων μόδας συμβατικού χαρακτήρα – Πηγή: About You

Ωστόσο, αυτή η εμμονή των παραδοσιακών παικτών μόδας στην ανάπτυξη και λειτουργία φυσικών καταστημάτων, τους οδηγεί στο να δαπανούν περισσότερα χρήματα για το άνοιγα και τις ανακαινίσεις των φυσικών σημείων πώλησης, παρά για τις δαπάνες που αφορούν στο κυρίαρχο πια κανάλι συναλλαγών, το ψηφιακό.

Μάλιστα, αντί να αγκαλιάσουν -ή ακόμα καλύτερα να προλάβουν την ψηφιακή επανάσταση- οι διοικήσεις των καινο-δεινοσαύρων λιανεμπόρων συνεχίζουν να αναμασάνε το ίδιο σενάριο, αυτό του άγονου Omnichannel. Μια έννοια που ακούγεται πολύ προοδευτική, αλλά στην πραγματικότητα σημαίνει απλώς τη στήριξη των υφιστάμενων καταστημάτων. Η υλοποίηση και ενσωμάτωση της δαπανηρής υπηρεσίας “Click & Collect” στην Omnichannel, στρατηγική των παραδοσιακών λιανεμπόρων, είναι αναμφίβολα το κερασάκι στην τούρτα, καθώς η προσωπική παραλαβή των προϊόντων από προκαθορισμένα σημεία και η έλλειψη δυνατότητας αγγίγματος των προϊόντων, πλασάρεται στην αγορά ως προστιθέμενη αξία για τον καταναλωτή.

530 καταστήματα μέχρι το 2026

Έτσι και στην περίπτωση της Primark, δε μας προκαλεί εντύπωση το γεγονός ότι συνεχίζει να υπερασπίζεται τα 408 καταστήματά της, συνολικής επιφάνειας 1,6 εκατομμύρια τ.μ.. Κατά τη χρήση 2022-2023 προγραμματίζει να ανοίξει 27 νέα καταστήματα, εκ των οποίων τα 11 έχουν ήδη τεθεί σε λειτουργία.

Μόλις λίγες μέρες νωρίτερα, τον Δεκέμβριο του 2022, η εταιρεία έκανε το ντεμπούτο της στην αγορά της Ρουμανίας, εγκαινιάζοντας το πρώτο κατάστημα -συνολικού εμβαδού 3.700 τ.μ.- στο Βουκουρέστι της Ρουμανίας. Το κόστος της επένδυσης ξεπέρασε τα 10 εκατ. ευρώ και μέσα στο 2023 προγραμματίζει να λειτουργήσει ακόμα ένα κατάστημα στην ίδια πόλη. Με την είσοδο της Primark στη Ρουμανία, η εταιρεία απέκτησε παρουσία σε 15 χώρες, ενώ φέτος αναμένεται να εισέλθει και στην αγορά της Σλοβακίας.

Τον περασμένο Νοέμβριο, όταν παρουσίασε (αρχείο PDF) τα αποτελέσματα της οικονομικής χρήσης του 2022, η διοίκηση της Primark ανακοίνωσε τα σχέδια για επιτάχυνση του ρυθμού επέκτασης στην αγορά των της Γαλλίας, της Ιταλίας, της Ισπανίας και των ΗΠΑ με στόχο να δημιουργήσει δίκτυο 530 καταστημάτων την προσεχή τετραετία, αλλά δεν έθεσε το θέμα επέκτασής της στην ελληνική αγορά.

Σε αντίθεση με τη Shein, η Primark πίστεψε ότι το ηλεκτρονικό εμπόριο δεν ενδείκνυται για χαμηλού κόστους προϊόντα, χάνοντας όχι μόνο πολύτιμο χρόνο, αλλά και τη διεπαφή με τον πελάτη. Στη Γερμανία, ακόμα υφίσταται τις επιπτώσεις, καθώς προχώρησε σε έκτακτη απομείωση ύψους 206 εκατ. λιρών των περιουσιακών στοιχείων της.

Στις οικονομικές καταστάσεις η Primark αναφέρει ότι η Γερμανία είναι μια “αγορά μη ελκυστική από εμπορική άποψη και θα επανεξετάσει τις επιλογές της”. Με μηδέν εις το πηλίκο για το ηλεκτρονικό εμπόριο, δεν έχουν μείνει και πολλές επιλογές…

Σχετικά άρθρα:



Categories: e-commerce, E-Fashion, Αναλύσεις, Multichannel Commerce

Tags: , , , , ,

Απάντηση

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.

Αρέσει σε %d bloggers: