Ένας από τους μεγάλους κερδισμένους της πανδημίας, τα ηλεκτρονικά supermarket και οι υπηρεσίες online delivery, αποτελούν τους κλάδους στο ηλεκτρονικό εμπόριο οι οποίοι θα επιφέρουν τις νέες διαδικτυακές επιχειρήσεις-πλατφόρμες μαμούθ- τύπου Amazon. Με GOV (Gross Order Value – η ακαθάριστη αξία συναλλαγών που πραγματοποιούνται μέσω της πλατφόρμας της, συμπεριλαμβανομένων των τελών μέλους που σχετίζονται με το DashPass και τη Wolt+) 53,4 δισ. δολάρια για το 2022 και έσοδα 6,6 δισ. δολάρια, αυξημένα (αρχείο PDF) σε ετήσια βάση κατά 27% και 35% αντίστοιχα, η αμερικανική DoorDash -η μεγαλύτερη υπηρεσία delivery φαγητού και τοπική-εμπορική πλατφόρμα (local commerce platform) παραγγελίας προϊόντων στις Ηνωμένες Πολιτείες- και η ευρωπαϊκή θυγατρική της, Wolt, δε στοχεύουν μόνο στις γρήγορες παραδόσεις φαγητού και στη διανομή ειδών supermarket, αλλά και στη διανομή οποιουδήποτε προϊόντος λιανικής, γεγονός που θα εκτοξεύει την ακαθάριστη αξία συναλλαγών σε επίπεδα άνω των 100 δισ. δολαρίων στα αμέσως προσεχή χρόνια.
Άλλωστε, ένα μεγάλο μέρος των επενδύσεων της DoorDash απευθύνεται στην ανάπτυξη νέων κατηγοριών, πέρα από τα εστιατόρια, τόσο στην αγορά των ΗΠΑ όσο και στις υπόλοιπες 26 χώρες όπου αυτή δραστηριοποιείται. Μέσω της Wolt, η εισηγμένη στο Χρηματιστήριο εταιρεία έχει αποκτήσει πρόσβαση σε 23 χώρες, μεταξύ των οποίων και στην Ελλάδα, και η ακαθάριστη αξία συναλλαγών της για το 2022 ανήλθε στα 1,02 δισ. ευρώ, σημειώνοντας αύξηση 50% σε ετήσια βάση.
Παράλληλα, η αμερικανική εταιρεία εμπλουτίζει διαρκώς το φάσμα των υπηρεσιών της, ενώ γνωστοποιεί συνεχώς νέες συνεργασίες, όπως άλλωστε δείχνουν οι αλλεπάλληλες -σχεδόν εβδομαδιαίες- ανακοινώσεις της.
Για παράδειγμα, στις ΗΠΑ, η DoorDash προωθεί το πρόγραμμα “DoubleDash”, το οποίο η εταιρεία εισήγαγε το 2021, προσφέροντας τη δυνατότητα συνδυασμένων παραγγελιών από διαφορετικά καταστήματα – εμπόρους της γειτονιάς, χωρίς επιπλέον χρέωση και χωρίς ελάχιστο όριο παραγγελίας. Πρόσφατα, μάλιστα, η πρόσθετη επιλογή έγινε υποχρεωτική για όλα τα εστιατόρια.
Επίσης, στις αρχές του νέου έτους, η εταιρεία λάνσαρε την υπηρεσία Package Pickup, απλοποιώντας τη διαδικασία επιστροφής πακέτων από το σπίτι ή το γραφείο, ανεξαρτήτως παρόχου. Πρόσφατα, η εταιρεία ανακοίνωσε ότι προχώρησε και στον εμπλουτισμό των διαθέσιμων επιλογών στην εφαρμογή της, προσθέτοντας επιπλέον δυνατότητες, όπως π.χ. την επιλογή χρονικού διαστήματος παράδοσης και την ταχεία παράδοση.
Προς το παρόν, η DoorDash εστιάζει το ενδιαφέρον της στις άμεσες παραδόσεις, αλλά από ό,τι φαίνεται ενσωματώνει σκόπιμα και νέα, οικονομικότερα μοντέλα παράδοσης για αυτούς που δε βιάζονται να λάβουν τις παραγγελίες τους, γεγονός που της ανοίγει τον δρόμο για περισσότερες δυνατότητες, ιδίως στο κομμάτι της αξιόπιστης παράδοσης στο «τελευταίο μίλι».
Εξάλλου, η DoorDash έχει ξεκάθαρη εικόνα για το τι θέλει να γίνει, αναπτύσσοντας ολοένα και περισσότερο εξελιγμένα συστήματα logistics:
“I do think that, over time, in addition to becoming the largest local commerce marketplace, we’ll also be the last mile infrastructure in most cities globally.”
Μοχλός ανάπτυξης είναι τα μέλη της συνδρομητικής υπηρεσίας DashPass, τα οποία από 10 εκατ. το 2021 έφτασαν πέρυσι τα 15 εκατ., σημειώνοντας αύξηση 50% -αριθμός που βέβαια εξακολουθεί να απέχει πολύ από άλλα συνδρομητικά προγράμματα, είτε πρόκειται για τον αριθμό των μελών του Netflix (231 εκατ. μέλη – αρχείο PDF), είτε για τον αριθμό των συνδρομητών του προγράμματος Prime της Amazon (200 εκατ. μέλη) και ως εκ τούτου δείχνει ότι υπάρχει ακόμα χώρος για περαιτέρω ανάπτυξη.
Σε επίπεδο συνεργασιών, αυτή τη στιγμή η DoorDash συνεργάζεται με περισσότερες από 100.000 επιχειρήσεις από όλο το φάσμα του λιανεμπορίου (π.χ. Albertsons, ALDI, DICK’S Sporting Goods, Grocery Outlet, Lush Cosmetics, Sephora, Victoria’s Secret και Walgreens), με περίπου 400.000 εστιατόρια και 3 εκατ. διανομείς, τους αποκαλούμενους “Dashes”. Αξίζει να σημειωθεί ότι παρότι η DoorDash αναπτύσσει εμπορικές συνεργασίες με μεγάλες αλυσίδες λιανικής, το ενδιαφέρον της εστιάζεται κυρίως στην ανάπτυξη συνεργασιών με τις τοπικές επιχειρήσεις-καταστήματα της γειτονιάς.
Σε επίπεδο υπηρεσιών πέραν του Marketplace, η εταιρεία προσφέρει στους συνεργάτες της και άλλες υπηρεσίες, όπως την DoorDash Drive -μια White-Label υπηρεσία στόλου για κατ’ απαίτηση delivery-, τα DoorDash storefronts ένα εξατομικευμένο σύστημα online παραγγελιών που επιτρέπει στους πελάτες ενός εστιατορίου να κάνουν παραγγελίες παραλαβής και παράδοσης απευθείας στο κατάστημα- και, τέλος, τις υπηρεσίες διαφήμισης Ad Solutions για τους εμπόρους και τα Self-Serve Ad Solutions για τις εταιρείες ταχυκίνητων καταναλωτικών αγαθών.
Η Wolt στην Ελλάδα
Η φιλανδική Wolt πρωτοεμφανίστηκε στην Ελλάδα το 2019 και σήμερα η υπηρεσία της online-delivery διατίθεται σε 10 πόλεις, με το Ρέθυμνο να αποτελεί τη πιο πρόσφατη πόλη-προσθήκη. Η εταιρεία, το 2020, τετραπλασίασε τον τζίρο της, καθώς τα έσοδά της εκτινάχθηκαν από τα 3 εκατ. ευρώ του 2019 στα 12,8 εκατ. ευρώ το 2020, τη χρονιά της πανδημίας. Σε ό,τι αφορά στις επιδόσεις της για τη χρήση του 2021, αυτές παραμένουν άγνωστες, διότι ακόμη δεν έχει αναρτήσει τις οικονομικές της καταστάσεις στο ΓΕΜΗ.
Όπως είδαμε παραπάνω στην περίπτωση της DoorDash, έτσι και στην εφαρμογή της Wolt ο καταναλωτής μπορεί να βρει επιχειρήσεις από όλο το φάσμα του λιανεμπορίου: από mini markets και μανάβικα, κρεοπωλεία, κάβες, ανθοπωλεία, delicatessen, μέχρι και φαρμακεία, βιβλιοπωλεία, καταστήματα καλλυντικών ή και παιχνιδιών.
Επιπλέον, τον Απρίλιο του 2021 -και όπως ήταν αναμενόμενο- η εταιρεία λάνσαρε τη δική της πρακτική υπερταχείας παράδοσης προϊόντων supermarket, τη Wolt Market. Το ηλεκτρονικό supermarket της Wolt εμφάνισε (αρχείο PDF) τον πρώτο χρόνο λειτουργίας του καθαρό τζίρο 1,86 εκατ. ευρώ και ζημιές 594.605 ευρώ.
Σήμερα η Wolt Market δραστηριοποιείται με δέκα dark stores σε τρεις πόλεις της χώρας – επτά στην Αθήνα, δύο στη Θεσσαλονίκη και ένα στην Πάτρα- ενώ έχει αναπτύξει συνεργασίες με αλυσίδες supermarket, όπως είναι οι ΑΒ Βασιλόπουλος, My Market, Μασούτης, Κρητικός, E-Fresh, και με τα καταστήματα Ναταλί. Παράλληλα, η Wolt Markt έχει αναπτύξει συνεργασίες με εξειδικευμένα καταστήματα – προμηθευτές όπως την εταιρεία ΒΕΝΕΤΗ, την Intersport, την κάβα Cellier, τα παιχνίδια LEGO, αλλά και με τοπικούς παραγωγούς.
Σε επίπεδο υπηρεσιών, η Wolt λάνσαρε πέρυσι την υπηρεσία Wolt Drive για βολικές express παραδόσεις και τη Wolt at Work, μια υπηρεσία η οποία αφορά τις επιχειρήσεις που θέλουν να χρηματοδοτούν γεύματα στους εργαζομένους τους.
Το κατά πόσο η Wolt Market θα συνεχίσει να υφίσταται σαν επιχειρηματική οντότητα στο μέλλον θα φανεί στο αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα. Στη Γερμανία, η Wolt σταμάτησε τη λειτουργία των Wolt Markets και την ανάπτυξη δικών της dark stores, γεγονός που σημαίνει ότι η εταιρεία θα απέχει εντελώς από τo διανέμει η ίδια είδη supermarket, καθώς εστιάζει -όπως και η μητρική της, DoorDash- στην ανάπτυξη συνεργασιών με τις τοπικές επιχειρήσεις-καταστήματα της γειτονιάς.
Υπενθυμίζεται ότι η DoorDash κατέχει και μειοψηφικό πακέτο μετοχών (15,6%) της γερμανικής Flink.
Ποιος θα οδηγήσει την κούρσα του online-delivery;
Στα χνάρια της DoorDash βρίσκεται και ο γερμανικός όμιλος Delivery Hero, μητρική της efood και instashop και των τεσσάρων εταιρειών (Άλφα Διανομές Α.Ε., kiosky’s, delivery.gr και e-table) που η ελληνική θυγατρική της εξαγόρασε πρόπερσι από τον όμιλο Μούχαλη, με ακαθάριστη αξία συναλλαγών ύψους 44,6 δισ. ευρώ και έσοδα 9,6 δισ. ευρώ το 2022.
Το τι προσδοκούν η Delivery Hero και DoorDash για το μέλλον, το έτος 2030, απεικονίζεται στην παρουσίαση (αρχείο PDF) των οικονομικών στοιχείων της Delivery Hero του τετάρτου τριμήνου του 2022. Εδώ το ορόσημο των 100 δισεκατομμυρίων αποτελεί πια παρελθόν, καθώς το επόμενο ορόσημο βρίσκεται στο επίπεδο των 200 και 350 δισεκατομμυρίων. Επίπεδα που σχεδόν κανείς δεν έχει ξεπεράσει, εκτός φυσικά από την Amazon. Τα επόμενα χρόνια, λοιπόν, θα είναι άκρως συναρπαστικά. Αναλογιστείτε τι μπορούν να πετύχουν αυτές οι νέες διαδικτυακές επιχειρήσεις-πλατφόρμες μαμούθ με το μέγεθός τους αλλά και τη λιανική πρόσβαση με τα εκατομμύρια πελάτες τους στις παγκόσμιες αγορές.
Το ερώτημα που ευλόγως τίθεται είναι: Το 2030 θα συνεχίσουμε να πραγματοποιούμε τις αγορές μας από τους λιανοπωλητές ή από την υπηρεσία online-delivery της επιλογής μας;
Σχετικά άρθρα:
- Delivery Hero: Κατώτερα των προσδοκιών τα έσοδα – Δεν έσπασε το φράγμα των 10 δισ. ευρώ
- Flink: Στα 400 εκατ. ευρώ ο τζίρος – Πενταπλάσια αύξηση το 2022
- Online Delivery (efood.gr): Αύξηση τζίρου κατά 75% στα 113 εκατ. ευρώ
- Η DoorDash απέκτησε το 15,6% της Flink αντί 400 εκατ. δολάρια
- Η DoorDash εξαγοράζει την Wolt αντί 7 δισ. ευρώ
- Η DoorDash άντλησε 3,4 δισ. δολάρια από την IPO
- InstaShop: Ήρθε στην Ελλάδα
- Instashop: Εξαγοράστηκε από τη ζημιογόνο γερμανική Delivery Hero έναντι 360 εκατ. δολαρίων
- E-Food και το ultra-fast delivery των goPuff, getir και Gorillas
- Οι κυριότερες επιπτώσεις στο ηλεκτρονικό εμπόριο στη μετά-κορωνοϊού εποχή
Categories: e-commerce, E-Commerce Platforms, E-Food, Αναλύσεις, Location Based Services, M-Commerce, On-Demand Commerce, Trends
Απάντηση